Přebohatá svrchovaná milost
Jak bohatá je svrchovaná milost! Jak divuplná je spásná láska!
- Kdo je v Kristu, je nové stvoření. Co je staré, pominulo, hle, je tu nové! (2 K 5,17)
Ten, kdo je zachráněn z viny za hřích, je také zachráněn od moci hříchu. Přirozený člověk je „v zajetí hříchu“. „... celý svět je pod mocí Zlého.“ Hřích jakožto diktátor si přisvojil autoritu a člověk podléhá jeho panovačným nárokům. Hřích vládne v jeho srdci a ovládá každou jeho schopnost. Neví nic o svobodě, naopak je otrokem zkaženosti. Žije „sklonům svého těla, dává se vést svými sobeckými zájmy, a tím nutně propadá Božímu soudu tak jako ostatní.“ (Efeským 2,3). Přirozený člověk je ...
- ovlivňován špatnými motivy
- ovládán principy zla
- přemáhán tělesnými vášněmi
- a žije pod mocí hříchu!
Hříšník pociťuje své nevolnictví, stejně jako svou vinu. Pachtí se po svobodě a rovněž hledá odpuštění.
Spasení je osvobození od moci hříchu, vymaňuje nás zpod jeho autority, takže o každé spasené osobě lze prohlásit:
- Hřích nad vámi už nebude panovat; vždyť nejste pod zákonem, ale pod milostí. (Ř 6,14)
Duch Svatý ...
- předává princip duchovního života
- mocně uplatňuje Boží Slovo
- a přebývá v duši.
Když je evangelium milosti předloženo člověku, aby ho mohl pochopit, a skrze Ducha vykoná v jeho srdci své dílo, dojde ke změně celého člověka!
- Jeho tvrdé srdce je obměkčeno
- jeho neústupná vůle se poddá
- jeho tělesné náklonnosti se povznesou nad pozemské věci
- jeho svědomí je teď v souladu s Bohem a
- je „proměňován k obrazu Ježíše ve stále větší slávě – to vše mocí Ducha Páně. (2 K 3,18)
Hřích se bude dále snažit, ale nemůže vládnout.
Hřích může načas zvítězit, ale bude přemožen.
Střet může být tvrdý a potrvá po celý život, ale hřích už by se neměl zmocnit trůnu nebo dostat křesťana zpět do stavu otroctví. Principy milosti, které se uplatňují v jeho životě, jsou nesmrtelné, jsou svaté a nakonec musí zvítězit!
Věřící umrtvuje hříšné činy těla skrze Ducha, aby žil (Ř 8,13). Protože patří Kristu, křižuje tělo i s jeho náklonnostmi a vášněmi (Ga 5,24). A když chodí v Duchu nebo pod Jeho působením, nenaplňuje žádosti těla (Ga 5,16). Hřích už nad ním nemá moc, protože:
- ho zavrhl
- denně kvůli němu prožívá smutek
- vyznává ho před Bohem
- bojuje proti němu a
- touží po nebi, protože tam bude od hříchu už zcela svobodný!
Ten, kdo je zachráněn od viny a moci hříchu, je také osvobozen od LÁSKY k hříchu. Hřích už není jeho součástí, jeho záležitostí, jeho potěšením. Kdysi hřích miloval jako každý ve svém přirozeném stavu. Nevěřící sice nemusí milovat všechny druhy hříchu, ale
- má svůj nejoblíbenější hřích
- má svůj zamilovaný hřích
- svou modlu, kterou uctívá, kterou si přeje zachovat.
Spasení však osvobozuje od lásky ke všem hříchům a obrací srdce k úsilí o obecnou svatost. Pravda, znovuzrozenému člověku se může na určitou dobu stát, že se jeho náklonnost vydá zakázaným směrem nebo za přímým zlem, ale brzy to rozpozná, vyzná před Bohem a v soukromí toho bude litovat. Obnovené srdce nemůže jen tak milovat hřích, ale musí ho nenávidět. Hřích máme nenávidět:
- protože ho Bůh nenávidí
- protože je opakem našeho nejlepšího zájmu
- protože ukřižoval Božího Syna
- protože zarmucuje Ducha Svatého a
- protože je v rozporu s novou přirozeností křesťana.
Jako je pravděpodobné, že si pták zamiluje život pod vodou nebo že ryba upřednostní život v poušti před svým přirozeným živlem, stejně tak je možné, aby opravdový věřící ze své přirozenosti miloval hřích. Ne, nenávidí ho – nenávidí ho přirozeně, neustále a nepřemožitelnou nenávistí! Jeho názory se změnily a v určité míře smýšlí o hříchu stejně jako Bůh! Změnily se jeho touhy a on touží se očistit od každé špíny těla a ducha, dovádí svatost k dokonalosti v bázni Boží (2. Korintským 7,1). Změnily se jeho naděje, takže pokud kdysi doufal ve světské bohatství, úctu a potěšení, nyní doufá, že bude navěky osvobozen od hříchu a bude úplně jako jeho vzácný Spasitel a navěky s Ním!
Bojí se hříchu, ničeho se tolik nebojí jako hříchu!
Nachází potěšení ve svatosti a v ničem jiném takové potěšení nenachází!
Hřích mu působí bolest, nic jiného mu nezpůsobuje takový zármutek a trápení!
Skutečné spasení znamená být osvobozen:
- od viny za hřích i od hrůz a trestu, které ho provázejí
- od moci hříchu i jeho následné hanby a
- od lásky k hříchu, což je základní Satanova vlastnost!
Ten, kdo je takto spasen, je také osvobozen od všech důsledků spojených s trestem za hřích.
Pro takového člověka neexistuje prokletí, protože Kristus se stal prokletím za něj.
Ve spojení s ním neexistuje žádný hněv, protože Bůh je s ním usmířen a miluje ho věčnou láskou.
V budoucnu ho neočekává trest, protože byl ospravedlněn od každého obvinění a oprávněn k věčnému životu!
Zasloužil si peklo za své hříchy, ale je před ním zachráněn obětí a smrtí svého Zachránce!
Jak bohatá je svrchovaná milost! Jak divuplná je spásná láska!
James Smith, Výklad cesty spasení