Příběh dvou žen: 1. Priscilla
O Priscille nám toho Bible říká provokativně málo. Jen tolik, abychom poskládali asi 17 let života této úžasné ženy (Sk 18; Ř 16,3; 1K 16,19). Zato zůstává mnoho otázek, na které najdeme odpovědi, až když ji potkáme v nebi!
Její skutečné jméno bylo Prisca. Priscilla je zdrobnělina – „malá Priscilla“; možná „energická malá dáma“! Snad také pocházela z Pontu v dnešním Turecku, stejně jako její manžel. Anebo se jako mladá dívka zamilovala do elegantního cizince, který přišel v Římě do synagogy?
Víme ale, že byli společně, kolem roku 50 po Kristu, vyhoštěni z Říma, kvůli nařízení císaře Claudia, aby všichni židé opustili Řím. Je tak snadné přečíst pár řádků, aniž by si člověk představil to dilema, které mladý pár musel řešit. Budou cestovat se vším svým majetkem, a riskovat tak přepadení bandity, anebo nechají všechno v Římě a budou se na cestách spoléhat jen na pohostinnost jiných Židů, které cestou potkají? Zcela jistě je třeba vzít s sebou alespoň všechno, co potřebují k provozování svého řemesla: k výrobě stanů.
Korint
Pak přichází rozhodnutí, bezpochyby pod Božím vedením, aby se vypravili na cestu ze západu Itálie na východní pobřeží, přeplavili se do Řecka a přešli pevninu až do svého cíle na východním pobřeží, jímž byl Korint. Římské silnice byly dostatečně kvalitní, takže cesta nebyla příliš obtížná (šli pěšky, nebo měli možnost nějaké formy dopravy?). Jen o hostincích bylo dobře známo, že jsou často špinavé a nebezpečné.
Předpokládejme, že kapitáni lodí dávali přednost plavbě na dohled od pobřeží. Znamenalo to, že museli plout tou dlouhou cestou kolem jadranského pobřeží? Můžeme si jen představovat, jakému nebezpečí byli vystaveni. Vzpomeňte na apoštola Pavla a na výčet jeho ztroskotání či přepadení bandity. A dovedeme si představit ten nedostatek pohodlí a soukromí, který musela snášet žena na palubě lodi? Snad šlo o obchodní loď, která nabízela také možnost ubytování.
Když dorazili do Korintu, museli začít od nuly. Opět se pustili do provozování svého řemesla – šili stany. Priscilla pracovala po boku svého muže. Nemůžeme s jistotou říci, zda se oba stali křesťany už za svého pobytu v Římě, ale protože Lukáš nikde ve Skutcích, v kapitole 18 nezmiňuje jejich obrácení, předpokládáme, že vítali apoštola Pavla jako bratra v Kristu a také jako společníka v šití stanů. Jak moc se musel tento mladý pár naučit od svého hosta! Naslouchali mu v synagoze, později v domě Tita Justa, a navíc mu mohli pokládat otázky v době, kdy společně vyráběli stany!
Mít Pavla za hosta muselo být někdy dost náročné. Zvláště když nastaly potíže s jinými Židy ve městě. Ale jejich životy se navzájem natolik propojily, že když po dvou letech Pavel odcházel z Korintu, rozhodli se Priscilla a Akvila ještě jednou „zvednout kotvy“ a přestěhovat se. Tentokrát dobrovolně. Vydali se společně s Pavlem přes Egejské moře, aby se usadili v Efezu.
Efez
Jaká to musela být žena! Stěhování je strašně stresující záležitost i v dnešním moderním světě. A co teprve v prvním století, navíc když začínáte od začátku a ještě ke všemu v cizí zemi.
Protože Pavel se v Efezu nezdržel dlouho, můžeme se ptát, zda měl v úmyslu, vzít s sebou tento mladý manželský pár, aby se po dvou letech intenzivního vyučování stal požehnáním pro efezskou církev. Jestli to byla jeho naděje, pak se stala skutečností. V synagoze slyšeli mluvit výmluvného Apolla, nově příchozího z Alexandrie. Mluvil s velikým nadšením. Byl poučen o cestě Páně a učil přesně o Ježíši, co věděl. Můžeme si představit Akvilu a Priscillu, jak s tímto mužem ve svém domě živě diskutují o cestě spasení.
Odvážně a zároveň citlivě začali oba manželé jednat. Vzali Apolla k sobě a ještě důkladněji mu vyložili Boží cestu. Jistě se s celou situací dobře vypořádali, protože později se ukázalo, jakým byl Apollos požehnáním pro církev.
Zdá se, že když se Pavel vrátil do Efezu, oba manželé zde stále byli a co víc, v jejich domě se scházela církev. Ve svém listu do Korintu předává Pavel srdečné pozdravy od Akvily a Priscilly. Vidíme obraz manželského páru, který zjevně nedělá věci jen tak napůl – i jejich pozdravy byly srdečné.
Můžeme se domnívat, že Akvila a Priscilla byli stále v Efezu i v době pobouření a srocení davu v divadle? Byli mezi těmi svatými, kteří nedovolili Pavlovi, aby šel mezi rozvášněný dav? Možná.
Řím
Kolem roku 55–56 po Kristu, když Pavel psal svůj dopis Římanům, byli Akvila s Priscillou zpět v Římě. Zřejmě proto, že slyšeli o smrti císaře Claudia a přišlo jim bezpečné podniknout takovou cestu. Možná to byla příležitost setkat se s rodinou, od které byli už tak dlouho odloučeni.
Manželé jsou prvními, které Pavel pozdravuje a zároveň vyjadřuje, že jim je zavázán, protože pro něj riskovali svůj život. Určitě bychom rádi věděli, co se vlastně stalo a jakou roli v tom hrála zbožná Priscilla. Ale na to si budeme muset počkat až do nebe.
Netrvalo to dlouho a jejich dům se stal znovu místem setkávání církve. Nyní přišli domů, ale jejich nadšení nepolevilo. Jen ti, kteří někdy hostili církev ve svém domě, mohou vědět, kolik energie a odhodlání je týden za týdnem potřeba k takovému úkolu.
Ani po své dobrodružné plavbě se v Římě neusadili natrvalo. V době, kdy Pavel píše svůj poslední dopis, 2. list Timoteovi, byli již zpět v Efezu. Pavel jim znovu posílá pozdravy. Je tomu sedmnáct let, kdy jsme se s Priscillou setkali poprvé, a stále je po boku svého manžela.
Její jméno není v Písmu nikdy zmíněno bez jména jejího manžela a naopak. Vždycky společně slouží bok po boku svému Pánu. Ve třech různých zemích, vyhoštěni z Říma, společně v nebezpečí na moři i pevnině, společně v práci, vypořádávají se citlivě se situacemi, které to vyžadují, nasazují svůj život pro Pavla a hostí církev ve svém domě.
Příklad
Děkujme Bohu za takovou ženu a za takový příklad zbožného manželství. Priscilla nepotřebovala být nezávislá, aby mohla žít naplněný život. Spolu s Akvilou žili ve vzájemné závislosti a byla spousta příležitostí pro oba, aby uplatnili a rozvinuli svůj talent a obdarování.
Církev Ježíše Krista potřebuje v 21. století právě taková manželství. Manželství, kde budou oba žít odvážně pro Boha a sloužit Kristu a církvi kdekoliv a jakýmkoliv způsobem.
Jestliže jsi svobodná žena a říkáš si: „To není pro mě,“ nezapomeň na Lydii, nezávislou podnikatelku, která pracovala mezi dvěma kontinenty a vedla svou vlastní domácnost ve Filipech v prvním století a přitom sloužila církvi. Díky Bohu za dar v jeho Slově: silný ženský model pro mladé křesťanské ženy!
Příště přineseme článek o Euniké, jejíž manželství bylo úplně jiné.
Daphné Swansonová a její muž Andrew žijí na Severním Kypru.