Proč musíme o Bohu smýšlet správně
Co se nám vybaví, když pomyslíme na Boha jako toho, kdo je pro nás ze všeho nejdůležitější?
V dějinách lidstva pravděpodobně uvidíme, že žádný národ nikdy nepovstal nad své náboženství, a v duchovní historii člověka bude jasně vidět, že žádné náboženství nikdy nebylo větší než jeho představa o Bohu. Uctívání je ryzí, nebo bezcenné – podle toho, zda uctívající smýšlí o Bohu vysoko nebo nízce.
Z tohoto důvodu je vždy tou nejzávažnější otázkou, kterou si církev klade, Bůh sám a tou nejvýznamnější charakteristikou člověka není to, co v danou chvíli řekne nebo udělá, nýbrž to, jak si v hloubi srdce představuje Boha. Na základě tajného zákona duše máme sklon směřovat ke svému myšlenkovému obrazu Boha. Neplatí to jen o jednotlivých křesťanech, nýbrž i o celém společenství křesťanů, které tvoří církev. O církvi toho vždy nejvíc vypoví její představa o Bohu, stejně jako její nejvýznamnější poselství je to, co o Něm říká nebo co zůstane nevyslovené, protože její mlčení je často výmluvnější než její řeč. Nikdy nemůže uniknout sebeodhalení prostřednictvím svého svědectví o Bohu.
Kdybychom byli schopni získat od nějakého člověka úplnou odpověď na otázku „Co se ti vybaví, když pomyslíš na Boha?“, mohli bychom s určitostí předpovědět duchovní budoucnost tohoto člověka. Kdybychom dokázali přesně poznat, co si dnes o Bohu myslí nejvlivnější náboženští představitelé, mohli bychom s jistou přesností předpovědět, kde bude zítra stát církev.
Bezpochyby nejmocnější myšlenka, kterou lze chovat, je myšlenka o Bohu a nejzávažnější slovo v kterémkoli jazyce je slovo, jímž se označuje Bůh. Myšlení a řeč jsou Boží dary dané bytostem stvořeným k Jeho obrazu; jsou s Ním důvěrně spjaty a jsou bez Něho nemyslitelné. Je vysoce významné, že první slovo bylo Slovo.
- Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo bylo Bůh. (J 1,1)
Můžeme mluvit, protože Bůh promluvil. Slovo a myšlenka jsou v Něm neoddělitelné.
To, aby naše představa o Bohu co nejvěrněji odpovídala tomu, jaký Bůh je doopravdy. Ve srovnání s našimi skutečnými myšlenkami o Něm nemají naše formulace vyznání víry velký dopad. Naše skutečná představa o Bohu může ležet skrytá pod smetím náboženských pojmů a její konečné odkrytí a odhalení si může žádat promyšlené a energické hledání. Až když absolvujeme muka bolestivého sebezpytování, je pravděpodobné, že odhalíme, co si o Bohu doopravdy myslíme.
Správné pojetí Boha je základem nejen pro systematickou teologii, ale i pro praktický křesťanský život. Znamená pro uctívání totéž, co základy pro chrám; kde je nedostatečné nebo pokřivené, celá stavba se dříve nebo později nutně zhroutí. Myslím, že stěží existuje nějaká chyba v učení nebo selhání v uplatňování křesťanské etiky, jejichž příčinu by nešlo nakonec vystopovat v nedokonalém a nízkém smýšlení o Bohu.
Podle mého názoru je dnes, v polovině dvacátého století, křesťanské pojetí Boha v takovém úpadku, že je zcela pod důstojnost Nejvyššího Boha a pro ty, kdo se považují za věřící, představuje morální katastrofu.
Veškeré problémy nebe a země, i kdyby na nás dolehly všechny najednou, by nebyly ničím ve srovnání se zdrcujícím problémem, který představuje Bůh: že je, jaký je a co ve vztahu k Němu máme jako morální bytosti dělat.
Člověku, který dospěje ke správnému smýšlení o Bohu, se uleví od tisíce dočasných problémů, protože najednou uvidí, že ty souvisí s otázkami, které ho nemohou příliš dlouho znepokojovat. Ale i kdyby z člověka bylo sňato množství časných starostí, jediné mocné břemeno věčnosti na něho začne doléhat silou drtivější než všechny strasti světa, navršené jedna na druhou. Tím těžkým břemenem je náš závazek vůči Bohu. Zahrnuje okamžitou a celoživotní povinnost milovat Boha veškerou silou své mysli a duše, dokonale Ho poslouchat a přijatelným způsobem Ho uctívat. Když člověku jeho lopotící se svědomí sdělí, že nic z toho nedělal a nedělá, ale od dětství je vinen podlou vzpourou vůči Majestátu v nebesích, vnitřní tlak sebeobviňování se může stát nesnesitelným.
Evangelium může člověku toto ničivé břemeno sejmout z mysli, dát mu na hlavu čelenku místo popela, oděv chvály místo ducha beznaděje. Pokud však tíhu tohoto břemene nepociťujeme, evangelium pro nás nemůže nic znamenat. Dokud Boha neuvidíme jako vysoko vyvýšeného, nepocítíme žádná muka a žádné břemeno. Nízké smýšlení o Bohu ničí evangelium pro všechny, kdo takové smýšlení mají.
Stěží se mezi hříchy, k nimž je náchylné lidské srdce, najde Bohu odpornější než modlářství, protože modlářství ve své podstatě očerňuje Jeho charakter. Modlářské srdce předpokládá, že Bůh je jiný, než jaký je – což je samo o sobě obludný hřích – a nahrazuje pravého Boha bohem vytvořeným podle jeho vlastního obrazu. Tento bůh bude vždy odpovídat obrazu svého tvůrce a bude podlý, nebo ryzí, krutý, či laskavý podle morálního stavu mysli, z níž vyšel.
Bůh zplozený v přítmí hříšného srdce se zcela přirozeně nebude v ničem podobat pravému Bohu. „Domníval ses, že jsem jako ty,“ řekl Hospodin svévolníkovi v žalmu (Ž 50,21). To jistě musí být vážná urážka Nejvyššího Boha, před nímž cherubové a serafové bez přestání volají: „Svatý, svatý, svatý je Hospodin zástupů.“
Dávejme si pozor, abychom ve své pýše nepřijali mylnou představu, že modlářství spočívá jen v klanění se před viditelnými předměty, a že tudíž civilizovaným národům už nic takového nehrozí.Podstatou modlářství je takové smýšlení o Bohu, které Ho není hodno. Začíná v mysli a může být přítomno i tam, kde k žádnému zjevnému uctívání nedochází. „Poznali Boha,“ napsal apoštol Pavel, „ale nevzdali mu čest jako Bohu, ani mu nebyli vděčni, nýbrž jejich myšlení je zavedlo do marnosti a jejich scestná mysl se ocitla ve tmě“ (Ř 1,21).
Následovalo uctívání model vytvořených podle podoby lidí, ptáků, dobytka a plazů. Ale tento sled degradujících činů začal v mysli. Chybné představy o Bohu nejsou jen pramenem, z něhož tečou znečištěné vody modlářství; jsou samy o sobě modlářské. Modlář si prostě vytváří určité představy o Bohu a chová se, jako by byly pravdivé.
Zvrácené představy o Bohu brzy začnou rozkládat náboženství, v němž se objeví. Na dlouhé cestě Izraele to lze vidět dostatečně jasně, a dějiny církve to potvrzují. Vznešené pojetí Boha je pro církev natolik nezbytné, že když toto pojetí v nějakém ohledu upadá, církev se svou bohoslužbou a morálními měřítky upadá také. První krok směrem dolů dělá církev v okamžiku, kdy se vzdává svého vysokého mínění o Bohu.
Než křesťanská církev dospěje v některé oblasti k úpadku, musí nejprve dojít k narušení její nejzákladnější teologie.Jednoduše dostává chybnou odpověď na otázku „Jaký je Bůh?" a odtud pak pokračuje. Ačkoli se může dál držet zdravého formálního vyznání víry, její praktické, funkční krédo se pokřivilo. Většina těch, kdo se k ní hlásí, uvěří, že Bůh je jiný, než jaký doopravdy je – a to je hereze toho nejzákeřnějšího a nejvíce smrtícího druhu.
Nejzávažnějším úkolem pro dnešní křesťanskou církev je očistit a pozvednout své pojetí Boha tak, aby Ho – i jí – opět bylo hodno. Tento úkol by měl mít první místo ve všech jejích snahách a modlitbách. Příští generaci křesťanů nejlépe posloužíme tak, když jí předáme nezkalené a nezmenšené vznešené pojetí Boha, jaké jsme přijali od židovských a křesťanských otců minulých generací. Bude to mít pro ně větší hodnotu než cokoli, co může přinést umění a věda.
– Aiden Wilson Tozer –
(úvodní kapitola z knihy Poznání Svatého, vydal Návrat domů 2011)