Mohou křesťané popírat Vykupitele? - IV.
V této sérii se zabýváme otázkami, které se zjednodušeně řečeno týkají jistoty spasení. V minulé části jsme se více zabývali několika texty z Janova evangelia, které ukazují, že Bůh je původcem spasení i jeho vykonavatelem, že spasení pochází jenom od Něj a závisí jenom na Něm.
Dnes se společně podíváme na text, kvůli kterému jsem tuto sérii zpracoval.
- V Božím lidu bývali ovšem i lživí proroci; tak i mezi vámi budou lživí učitelé, kteří budou záludně zavádět zhoubné nauky a budou popírat Panovníka, který je vykoupil. Tím na sebe uvedou náhlou zhoubu. A mnozí budou následovat jejich nezřízenost a cesta pravdy bude kvůli nim v opovržení. Ve své hrabivosti budou vám předkládat své výmysly, aby z vás těžili. Soud nad nimi je už připraven a jejich zhouba je blízká. (2 Pt 2,1–3)
Odpůrci jistoty spasení rádi poukazují na tento text a tvrdí, že existují křesťané, kteří jsou skutečně vykoupení Kristovou obětí, ale zároveň jsou to lháři – jsou to falešní učitelé, kteří popírají Pána, popírají vykoupení a jejich cílem je věčná zhouba. Jinými slovy říkají, že křesťan může odpadnout, protože může popírat Panovníka, který ho vykoupil, případně se snaží z tohoto textu ukázat, že Kristus zemřel za všechny a nikoliv pouze za vyvolené. Je však skutečně možné odvodit z daného textu výše uvedené učení?
Podívejme se nejprve na to, kdo je adresátem těchto slov. Hned z první věty listu můžeme vidět, že jde o křesťany. A nelze si také nevšimnout toho, jak Petr křesťany popisuje. Jsou to ti:
- …kdo dostali stejně vzácnou víru jako my spravedlností našeho Boha a Zachránce Ježíše Krista. (2 Pt 1,1 ČSP)
Dále jsou to ti, kdo poznali samotného Boha (2 Pt 1,3), stali se účastníky božské přirozenosti (2 Pt 1,4), mají široce otevřený přístup do království Božího Syna (2 Pt 1,11), jsou utvrzeni v pravdě, kterou přijali (2 Pt 1,12) a snaží se upevňovat své povolání a vyvolení, aby nikdy neklopýtli (2 Pt 1,10). Petrova slova jsou nepochybně určena křesťanům a církvi.
Vidíme, že Petr měl jasno ohledně toho, jak vypadají praví křesťané. Mají víru i poznání, znají pravdu a žijí podle ní, jejich život je aktivní a vyznačuje se duchovním růstem.
Proto je třeba se zamyslet nad následujícími otázkami: Koho tedy popisují slova z úvodu druhé kapitoly? Opravdu se jedná se o tutéž skupinu lidí? Všimněme si rozdělení, které sám Petr ve svém textu nabízí. Říká: „Mezi vámi budou…“ Mezi těmi, kdo jsou utvrzeni v pravdě, budou ti, kdo lžou. Mezi těmi, kdo dosáhli vzácné víry, budou ti, kdo popírají Panovníka. Mezi těmi, kdo staví na Božím slově (viz 2 Pt 1,16–21), budou ti, kdo předkládají lidem své výmysly. Zcela zjevně se jedná o dvě neslučitelné skupiny lidí.
A nemělo by nás překvapit, že k tomu dochází – vždyť o tom mluví sám Pán Ježíš:
- Ne každý, kdo mi říká ‚Pane, Pane‘, vejde do království nebeského; ale ten, kdo činí vůli mého Otce v nebesích. Mnozí mi řeknou v onen den: ‚Pane, Pane, což jsme ve tvém jménu neprorokovali a ve tvém jménu nevymítali zlé duchy a ve tvém jménu neučinili mnoho mocných činů?‘ A tehdy já prohlásím: ‚Nikdy jsem vás neznal; jděte ode mne, kdo se dopouštíte nepravosti.‘ (Mt 7,21–23)
Podle Pána se najdou lidé, kteří budou vyznávat Pána (nikoliv popírat!), ale jejich jednání (a o tom mluví celá druhá polovina 7. kapitoly Matoušova evangelia) je bude usvědčovat ze lži. Jejich skutky budou mluvit úplně jinou řečí než jejich ústa. Podívejte se, v jakém kontextu se Matoušův text nachází: dvě brány, dvě cesty, dvě ovce, dvojí ovoce, dva stromy, dvojí vyznání, dvě stavby – vždy dvě zdánlivě stejné, a přece ve skutečnosti velmi rozdílné věci, dva rozdílné vnější projevy a dva rozdílné věčné úděly. Popisuje zde Pán Ježíš opravdové věřící? Nikoliv. On sám říká, že je nikdy neznal. Nejde o to, že by o nich nikdy nevěděl – On je vševědoucí – Pán mluví o intimním, niterném poznání, o skutečném vztahu. Byli zde lidé, kteří vyznávali Krista jako Pána (a znovu musím zopakovat – nepopírali Ho), přesto s Ním neměli vztah a jejich cílem je věčná záhuba. Rozlišovacím znamením je jejich život a ovoce, které nesou.
Totéž učí apoštol Jan, když říká:
- Vyšli z nás, ale nebyli z nás. Kdyby byli z nás, byli by s námi zůstali. Ale nezůstali s námi, aby vyšlo najevo, že nepatří všichni k nám, kdo jsou s námi. (1 J 2,19)
Popisuje princip, který můžeme sledovat až k počátku lidského pokolení, od Kaina a Ábela. Dva bratři uctívají Boha – Kain a Ábel. Ale úděl každého z nich je jiný.
To samé nacházíme také ve 2. listu Petrově. V celé první kapitole Petr popisuje znovuzrozené křesťany a předkládá nám jejich charakteristiky. Ve druhé kapitole potom popisuje lidi, kteří jako křesťané sice vypadají, ale ve skutečnosti opravdovými křesťany nejsou, protože nemají osobní vztah s Bohem a ovoce jejich života nakonec mluví velmi jasnou řečí.
Jsou to lháři, jsou záludní – jsou jako špióni (podobné slovo je v Ga 2,4 o falešných bratřích, kteří se pokoutně vetřeli mezi křesťany), učí zhoubné věci (přitom dobrý strom nedává špatné ovoce), popírají Krista, uvádějí na sebe zhoubu, žijí nezřízeně a uvádějí cestu Kristovu do opovržení, jsou hrabiví a místo pravdivého Božího slova předkládají lidem své vlastní výmysly, a to s jediným cílem – vytěžit z lidí peníze. Podobně popisuje apoštol Pavel falešné proroky na Krétě:
- Je mnoho těch, kteří se nepodřizují, vedou prázdné řeči a svádějí lidi: jsou to hlavně ti, kteří lpí na obřízce. Těm je třeba zavřít ústa. Pro hanebný zisk učí tomu, co se nepatří, a rozvracejí tím celé rodiny. (Tt 1,10–11)
- Prohlašují, že znají Boha, avšak svým jednáním to popírají. Jsou odporní, neposlušní a neschopni jakéhokoli dobrého skutku. (Tt 1,16)
Samotný 2 Pt 2,1–3 i širší kontext Božího slova nás přesvědčuje, že jde o nevěřící lidi – jsou v církvi, vypadají jako křesťané, mluví podobně jako křesťané, ale nejsou to křesťané. Údělem těchto lidí je záhuba – a ta nebyla, není a nikdy nebude údělem žádného křesťana. Boží slovo jasně říká, že ti, kdo byli ospravedlněni, budou také uvedeni do slávy.
- …které ospravedlnil, ty také uvedl do své slávy. (Ř 8,30)
Stále nám zde ale zůstává otázka, v jakém smyslu bylo za tyto lidi zaplaceno. Byli vykoupeni ve spásném významu tohoto slova, jak se snaží říci ti, kdo nevěří tomu, že Kristus zemřel „za mnohé“ (Mt 20,28; Mt 26,28), ani tomu, že „ospravedlnění budou také oslaveni“ (Ř 8,30). Skutečně Kristus zaplatil za hříchy falešných učitelů?
- ...tak i mezi vámi budou lživí učitelé, kteří budou záludně zavádět zhoubné nauky a budou popírat Panovníka, který je vykoupil. Tím na sebe uvedou náhlou zhoubu. (2 Pt 2,1)
Řecké sloveso AGORAZÓ, které je zde přeloženo jako ‚vykoupit‘, se v Novém zákoně nachází více než třicetkrát. Většinou se překládá jako ‚koupit‘, a to je také jeho hlavní význam: zaplatit za něco a stát se vlastníkem koupené věci (pozn.: pokud mluvíme o slovese ‚vykoupit‘ v teologickém slova smyslu, tak Nový zákon používá ještě jiné řecké sloveso – např. Tt 2,14 nebo 1 Pt 1,18). V tom běžném slova smyslu je sloveso AGORAZÓ použito např. v následujících textech:
- …objeví jednu drahocennou perlu; jde, prodá všecko, co má, a koupí ji. (Mt 13,46)
- Propusť je, ať si jdou do okolních dvorů a vesnic nakoupit něco k jídlu. (Mk 6,36)
Josef z Arimatie koupil plátno a zabalil do něj Pánovo tělo (Mk 15,46), Marie Magdaléna s dalšími ženami nakoupily vonné masti (Mk 16,1), učedníci chtějí nakoupit chleba (J 6,5), mají si koupit meč (Lk 22,36) atd.
Kromě toho je v Písmu dalších pět míst, kde je toto sloveso použito v trochu jiném kontextu – jedná o kontext vykoupení z hříchu, ze smrti, vykoupení k novému životu.
- Byli jste přece koupeni za velikou cenu; oslavte tedy svým tělem Boha. (1 K 6,20 ČSP)
Podobně je slovo použito také v 1 K 7,23 (opět lépe v ČSP), ve Zj 5,9 nebo Zj 14,3.
- To jsou ti, kdo neporušili svou čistotu se ženami a zůstali panici. Ti následují Beránka, kamkoli jde. Ti jako první z lidstva byli vykoupeni Bohu a Beránkovi [tiť jsou koupeni ze všech lidí – KRAL]. (Zj 14,4)
Ve všech shora uvedených případech – byť ve dvou odlišných kontextech – se toto sloveso používá ve stejném významu. Znamená „koupit“ a týká se vlastnictví. Co bylo koupeno, má svého majitele, kdo byl koupen, je vlastněn. Byla zaplacena cena a změnil se vlastník. Byli jsme otroky hříchu, světa, ďábla, ale byli jsme vykoupeni a nyní jsme otroky spravedlnosti (Ř 6,18). Ve stejném smyslu musíme rozumět slovu vykoupit také ve 2 Pt 2,1. Znovu je před námi otázka – v jakém smyslu patří falešní učitelé Pánu, v jakém smyslu za ně zaplatil, takže se stali jeho vlastnictvím?
Máme snad říci, že Pán sice tyto lidi vykoupil, zaplatil cenu za jejich hříchy, tito lidé se stali Jeho vlastnictvím, ale potom se mu nějak ztratili, vyvázali se z jeho vlastnictví (byli mu ukradeni) a nyní budou muset znovu zaplatit za své hříchy?
Pokud bychom to viděli takto, tak bychom popřeli podstatnou část slova vykoupit – onu část významu, která se týká vlastnictví. Tvrdili bychom, že Pán je sice vykoupil, ale oni Mu nepatří. A to nedává smysl.
Ti, kdo byli vykoupeni ke spasení, byli také ospravedlněni (Ř 3,24), a ti, kdo byli ospravedlněni, budou také oslaveni (Ř 8,30). Římanům 8,28–30 nás nenechává na pochybách o tom, že se jedná o tutéž skupinu lidí:
- …ty, které ospravedlnil, ty také uvedl do své slávy. (Ř 8,30)
Na základě těchto věcí můžeme jednoznačně prohlásit, že se v 2 Pt 2,1 nemůže jednat o spasitelné vykoupení.
O co se tedy jedná? Petr tady srovnává situaci v Izraeli (v Božím lidu bývali ovšem i lživí proroci) se situací církve (i mezi vámi budou lživí učitelé). Když se podíváme do starozákonního kontextu, tak Mojžíš popisoval Boha Izraelců, jako:
- …vašeho Boha, který vás vyvedl z egyptské země a vykoupil tě z domu otroctví. (Dt 13,6)
Ale izraelský lid popisuje jako „pokolení pokřivené a potměšilé, které se vrhlo do zkázy“ (Dt 32,5), a „lid zbloudilý a nemoudrý“, který je přesto majetkem Hospodina: „kterýž tě sobě dobyl“ (Dt 32,6 KRAL).
Starý zákon tady odkazuje na vyjití z Egypta jako na vykupující dílo Boží (viz také 2 S 7,23) – a to i přes to, že zachráněn byl jenom malý pozůstatek:
- Většina z nich se Bohu nelíbila; vždyť ‚poušť byla poseta jejich těly‘. (1 K 10,5)
O vykoupení se tu mluví v kontextu celého národa, ale jenom část byla vykoupena k věčnému životu. Izrael byl „podle těla“ vykoupeným Božím lidem, přestože nebyli všichni spaseni, podobně viditelná církev je vykoupeným Božím lidem, ačkoliv i v ní jsou ti, kdo skutečně nejsou spaseni
- Budou se tvářit jako zbožní, ale svým jednáním to budou popírat. (2 Tm 3,5)
- Prohlašují, že znají Boha, avšak svým jednáním to popírají. (Tt 1,16)
Petr v tomto textu neřeší otázku rozsahu Kristovy oběti, ale používá jednoduchou analogii, která se týká Božího lidu, jenž byl svým Pánem vykoupen, aby ukázal, jak odporné je učení těchto falešných učitelů. Jsou spjati s Božím lidem (s církví). Pán vykoupil církev, jako Bůh vykoupil Izrael skrze vyjití z Egypta. Ale tito falešní učitelé Ho neposlouchají, popírají Panovníka, který je vykoupil a výsledkem bude jejich záhuba. Pánu patří celá země, včetně těchto falešných učitelů. Jenom v tom smyslu můžeme rozumět vykoupení ve 2 Pt 2,1 – ve smyslu obecném, tělesném. Tito lidé byli podle těla započítáni do viditelné církve a mají z toho také velký užitek – „unikli poskvrnám světa“ (2 Pt 2,20) a „poznali cestu spravedlnosti“ (2 Pt 2,21). Ale skutečný duchovní užitek jim to nepřináší žádný! O to horší bude jejich odsouzení.
Slovo Panovník znamená hospodář (srov. s 2 Tm 2,21, kde text hovoří o Bohu) – pán, ve smyslu vlastník (1 Tm 6,1–2; Tt 2,9 – o lidských pánech, majitelích otroků). Pouze na jediném dalším místě je toto slovo použito o Kristu:
- Vloudili se totiž mezi vás někteří bezbožní lidé, zapsaní už dávno k odsouzení, kteří zaměňují milost našeho Boha v nezřízenost a zapírají jediného vládce a našeho Pána [Panovníka] Ježíše Krista. (Ju 4)
Juda psal o stejných lidech jako Petr a říká o nich, že se jedná o lidi již dávno zapsané k odsouzení. Znovu vidíme, že to jsou lidé, kteří nikdy nebyli vykoupeni Kristovou krví ke spasení, nikdy nebyli očištěni a za jejich hříchy nebyla zaplacena cena smíření. Dávno byli zapsáni k odsouzení a svým životem popírají Panovníka, o němž tvrdí, že je vykoupil.
Anglický puritán John Owen, který se tímto oddílem detailně zabýval, napsal:
Pokud by někdo chtěl na základě tohoto textu obhájit všeobecné vykoupení, potom musí dokázat:
1. Že slovo Panovník znamená v tomto textu Kristus, a to ve významu prostředníka (pozn.: tedy toho, kdo zaplatil za hříchy těchto lidí),
2. že slovo vykoupit je zde použito v duchovním smyslu a jedná se o spasitelné vykoupení krví Beránka,
3. že tito falešní učitelé byli skutečně a účinně vykoupeni a ne pouze započítáni kvůli tomu, že byli součástí viditelné církve,
4. že ti, kdo jsou vykoupeni, mohou zahynout (navzdory jasnému prohlášení Písma – Zj 14,4),
5. že je pravdivé následující tvrzení: „Někteří v církvi, kteří poznali Krista jako svého Vykupitele, odpadnou, budou se mu rouhat a navěky zahynou,“ – jinými slovy: „Kristus vykoupil všechny a zaplatil za ně, a někteří z nich budou skutečně vykoupeni, zatímco jiní nikoliv.“
6. Že to, co je společné všem, je některým připočteno k břemenu jejich hříchu, a jiným nikoliv (pozn. red.: všichni nevěřící popírají Krista, ale některým – těm ze 2 Pt 2,1 – to bude počítáno jako horší hřích).
Shrnutí
Závěr je tedy jednoznačný. Když 2 Pt 2,1 mluví o falešných učitelích, kteří popírají Panovníka, který je vykoupil, je zjevné, že musíme rozumět tomuto vykoupení v obecném, tělesném slova smyslu, a nikoliv v tom duchovním, spasitelném. Opravdoví křesťané nemohou takto zapřít svého Pána, který je posvětil svou krví, který sám sebe za ně vydal a stal se obětí smíření za jejich hříchy. A Pán nemůže zapřít své vyvolené, svůj majetek, ty, kdo Mu po právu náleží, protože za ně zaplatil.
- Ovšem pevný Boží základ trvá a nese nápis ‚Pán zná ty, kdo jsou jeho‘ a ‚ať se odvrátí od nespravedlnosti každý, kdo vyznává jméno Páně‘. (2 Tm 2,19)
– jk –
(Konec série o jistotě spasení.)
Předchozí články: