Dokonalý Zachránce hříšníků
Skutečně věříte, že je Pán Ježíš dokonalý Zachránce?
Věříte v Pána Ježíše Krista? Je pro vás skutečně dokonalý Zachránce? Následující text se zabývá dvěma body, které popisují biblické učení o Pánu Ježíši jako dokonalém Zachránci hříšníků. A prověří, jestli jsou vaše myšlenky o Pánu v souladu i s Pánovým slovem.
1. Pán Ježíš Kristus je dokonalý Zachránce, a proto je jeho oběť dokončena a plně efektivní.
Výrazem dokončena je míněn fakt, že jí nelze v žádném slova smyslu opakovat ani k ní nic přidat. Výrazem efektivní je míněno, že plně zabezpečila a úspěšně vykonala veškerý svůj záměr. Písmo hovoří o věčném a dokonaném spasení. V listě Židům čteme následující slova:
- Ale když přišel Kristus jako velekněz budoucího dobra skrze větší a dokonalejší stánek, ne rukama udělaný, to jest ne z tohoto stvoření, vešel ne skrze krev kozlů a telat, ale skrze svou vlastní krev jednou provždy do svatyně, když získal věčné vykoupení. Jestliže totiž krev kozlů a býků a popel z jalovice kropením posvěcuje znečištěné k čistotě těla, čím více krev Krista, který skrze věčného Ducha sebe samého obětoval neposkvrněného Bohu, očistí naše svědomí od mrtvých skutků k službě živému Bohu? (Žd 9,11–14)
Pán Ježíš Kristus vešel do svatyně v nebesích skrze svou vlastní krev jako Velekněz. Povšimněme si, že jeho velekněžský úřad vyplývá z jeho oběti. Jeho dokonalá oběť určuje tedy i rozsah jeho velekněžské služby. Pán Ježíš se tedy přimlouvá za každého hříšníka, za kterého bylo zaplaceno na kříži. Dále zde čteme, že získal věčné vykoupení. Jeho oběť tedy dokonale uspokojila veškeré nároky na ospravedlnění všech hříšníků, za které byla učiněna. Nemusí se proto znovu opakovat tak jako neefektivní starozákonní oběti, které jsou pouhým stínem té jediné a dokonalé smírčí oběti Pána Ježíše Krista. Musí tedy nutně zahrnovat a uspokojovat náhradu za všechny hříchy, které kdy člověk spáchal nebo spáchá. Proto také autor listu Židům používá tak výrazná ubezpečení týkající se spolehlivosti Pánovy oběti.
- Jedinou obětí učinil navždy dokonalými ty, kteří jsou posvěcováni. (Žd 10,14)
Na základě této slavné skutečnosti by bylo velikým rouháním přidávat k Pánově oběti jakékoliv lidské skutky. Bylo by to nekonečněkrát horší a bláznivější, než kdyby někdo chtěl vylepšovat krásu českých korunovačních klenotů hromádkou myšího trusu.
2. Pán Ježíš Kristus je dokonalý Zachránce, a proto k jeho oběti nelze nic přidat. (Spasení je jedině milostí a jedině vírou!)
Navazujeme na předchozí bod, ze kterého vyplývá, že k oběti Pána Ježíše nelze nic přidat. Z toho přirozeným a nádherným způsobem vyvěrají dvě úžasné biblické doktríny, které tolik zazářily během církevní reformace v 16. století. Sola gratia (jedině milostí) a Sola fide (jedině vírou), když se postaví vedle sebe, volají hlasitě a jednotně: Jedině Kristem (Solus Christus). Pakliže skutečně věříte, že Pán Ježíš je vaším dokonalým Zachráncem, musíte nutně věřit, že k jeho dokonalé oběti nelze nic přidat. Písmo nám nedává jinou alternativu a konzistentně zavrhuje veškeré lidské úsilí k získání spasení. Proto také Pavel napsal tato slova:
- ... člověk stává spravedlivým vírou bez skutků zákona. (Ř 3,28)
- Není totiž rozdílu: všichni zhřešili a jsou daleko od Boží slávy; jsou ospravedlňováni zadarmo jeho milostí vykoupením v Kristu Ježíši. (Ř 3,22–24)
- My jsme od narození Židé a ne ‚hříšní pohané‘, víme však, že člověk se nestává spravedlivým před Bohem na základě skutků přikázaných zákonem, nýbrž vírou v Krista Ježíše. I my jsme uvěřili v Ježíše Krista, abychom došli spravedlnosti z víry v Krista, a ne ze skutků zákona. Vždyť ze skutků zákona ‚nebude nikdo ospravedlněn‘. (Ga 2,15–16)
O horlivých židech, kteří se snažili získat si spasení zachováváním zákona (svými skutky), napsal Pavel následující:
- Bratří, toužím z celého srdce a modlím se k Bohu, aby Izrael došel spásy. Vždyť jim mohu dosvědčit, že jsou plni horlivosti pro Boha, jenže bez pravého poznání. Nevědí, že spravedlnost je od Boha, a chtějí uplatnit svou vlastní; proto se spravedlnosti Boží nepodřídili. Vždyť Kristus je konec zákona, aby spravedlnosti došel každý, kdo věří. (Ř 10,1–4)
Proto se vás táži obdobně: Spočinuli jste plně v milosti Pána Ježíše Krista? Nebo, stejně jako židé, ještě usilujete o to, abyste si vybudovali vlastní spravedlnost? Někteří možná namítnou: „My ale neděláme to, co dělali židé. My víme, že jsme spaseni vírou. Ne však samotnou vírou. Ještě je třeba našich skutků lásky… Je to tedy víra a skutky, ne pouhá víra…“ Podobné myšlenky se v zásadě neliší od toho, co dělali židé. Protože jakýkoliv přídavek k evangeliu je vždy jedině totálním znesvěcením, zneplatněním a prokletím! Vezmeme si příklad velmi malého skutku, který Pavel odsuzuje tak silnými výrazy; říká, že lidé, kdo přidají, byť tak malý skutek k evangeliu, jsou stále pod prokletím zákona. Ano, bavíme se o obřízce. List Galatským se zabývá do hloubky smrtelnou chybou, která vyplývá z jakékoliv syntézy mezi evangeliem a Mojžíšovým zákonem, byť by šlo třeba jen o obřízku. Řekneme-li totiž, že nám Pán Ježíš Kristus nestačí ke spasení, ale že se musíme ještě obřezat (nebo činit skutky lásky), jsme, slovy apoštola Pavla, prokletí a nemáme žádnou naději spasení. Pavel píše:
- Jiné evangelium ovšem není; jsou jen někteří lidé, kteří vás zneklidňují a chtějí evangelium Kristovo obrátit v pravý opak. Ale i kdybychom my nebo sám anděl z nebe přišel hlásat jiné evangelium než to, které jsme vám zvěstovali, budiž proklet! Jak jsem právě řekl, a znovu to opakuji: Jestliže vám někdo hlásá jiné evangelium než to, které jste přijali, budiž proklet! (Ga 1,7–9).
To je moc hezký úvod ke knize Galatským, není-liž pravda? O čem Pavel hovoří? Doporučuji knihu přečíst do hloubky, ale podívejte se na následující verše, které Pavel adresuje lidem, kteří chtěli k evangeliu přidávat nutnost obřízky.
- Hle, já, Pavel, vám pravím, že dáváte-li se obřezávat, Kristus vám nic neprospěje. A znova dosvědčuji každému člověku, který se dává obřezat, že je povinen zachovat celý Zákon. Zbavili jste se Krista, vy, kteří hledáte ospravedlnění v Zákoně; vypadli jste z milosti. (Ga 5,2–4 ČSP)
Aby někdo nepřekroutil naše slova, musíme jasně zdůraznit, že se bavíme o ospravedlnění na základě pouhé milosti (Sola gratia) a pouhé víry (Sola fide). To vše je důsledkem dokonalé Kristovy oběti na kříži. Nicméně Bible a s ní i reformátoři učí, že víra je vždy následovaná skutky. A jak píše třeba i Jakub ve své epištole v 2. kapitole, pravost víry se pozná podle skutků. Pán Ježíš obdobně říká, že „strom se pozná podle ovoce“ (Mt 12,33). To je ovšem něco jiného než spasení z víry a skutků! Písmo nás učí, že jsme zachráněni k dobrým skutkům, ne však dobrými skutky! Uvažte následující verše:
- Milostí tedy jste spaseni skrze víru. Spasení není z vás, je to Boží dar; není z vašich skutků, takže se nikdo nemůže chlubit. Jsme přece jeho dílo, v Kristu Ježíši stvořeni k tomu, abychom konali dobré skutky, které nám Bůh připravil. (Ef 2,8–10)
Jeden ze znaků pravého obrácení a pravé víry jsou právě dobré skutky, které předem připravil Bůh. Všimněte si ovšem, že nejprve je člověk zachráněn milostí skrze víru (verše 8–9), naše skutky zde nehrají žádnou roli (aby se člověk nechlubil), a teprve po obrácení následují dobré skutky, které také nejsou nakonec z našeho autonomního podnětu, poněvadž jsou předem připraveny Pánem. Veškeré chtění a činění působí totiž on, jak učí Písmo. „Neboť je to Bůh, který ve vás působí, že chcete i činíte, co se mu líbí“ (Fp 2,13). Vidíme, jak intimně je v Písmu spojena myšlenka dokonalé Kristovy oběti s milostí a vírou. Je tu ještě další věc. Víra není něco, co je přirozeně z nás. Víra je podle Písma dar, který nás uschopňuje dosáhnout na Boží milost. Uvažte následující verše: „Neboť vám je z milosti pro Krista dáno, abyste nejen v něj věřili, ale i pro něho trpěli“ (Fp 1,29 ČSP). A také: „Každému z vás říkám na základě milosti, která mi byla dána: Nesmýšlejte výš, než je komu určeno, ale smýšlejte o sobě střízlivě, podle toho, jakou míru víry udělil každému Bůh“ (Ř 12,3). A Petr píše:
- Šimon Petr, otrok a apoštol Ježíše Krista, těm, kdo dostali stejně vzácnou víru jako my spravedlností našeho Boha a Zachránce Ježíše Krista. (2Pt 1,1 ČSP)
Nejen víra, ale i pokání je dar (2Tm 2,25; Sk 5,31; 11,18). Zkrátka Písmo hovoří jedině o dokonalém Zachránci, a proto je vše, co je potřeba k vašemu duchovnímu životu, plně zajištěno Pánem Ježíšem Kristem. Abychom mohli k Boží slávě říct:
- Kdo je v Kristu, je nové stvoření. Co je staré, pominulo, hle, je tu nové! To všecko je z Boha, který nás smířil sám se sebou skrze Krista a pověřil nás, abychom sloužili tomuto smíření. (2K 5,17–18)