Evangelikální arminiáni
Evangelium je to nejcennější, co církev má, protože „je to moc Boží ke spasení“. A diskuze o tom, co je jeho obsahem, pravděpodobně nezmizí, budou-li překypovat popleteností, kterou k nim my evangelikálové v těchto dnech silně přispíváme.
Mezi evangelikály, stejně jako mezi dalšími křesťany, dochází k teologické změně. Věřím, že tento trend začal, když se církev podívala na Bibli novým, věrným způsobem, v dialogu s moderní kulturou, která klade důraz na autonomii, světskost, dočasnost a historickou změnu.
Tohle prohlášení dr. Clarka Pinnocka, respektovaného evangelikálního teologa, není kritikou ani varováním, ale slibným vývojem autorova náhledu.
Před dvěma lety (pozn. př.: článek vyšel v roce 1992) se na semináři Trinity Evangelical Divinity School blízko Chicaga setkala řada evangelikálních vedoucích, aby definovali význam slova „evangelikální“. Mnozí byli při odjezdu stejně zmateni, jako když tam dorazili. Je čím dál těžší říci, co je evangelikální, a co ne. Americký evangelikalismus se od poloviny osmnáctého století dělí na dvě tradice: probuzeneckou a reformovanou (podle reformace 16. století). Ačkoliv Velké probuzení v Americe a Evangelikální probuzení v Británii byly zpočátku příkladem harmonie mezi reformací a probuzením, postupně se stávaly rivaly, jelikož probuzenectví formovalo arminiánskou teologii. Arminiánská větev probuzenectví se stala populární a získala všeobecnou převahu, a tak byl evangelikalismus více a více formován antropocentrickou, na člověka zaměřenou teologií, ačkoliv jeho hlavní práce v oblasti systematické teologie byly reformované.
Dnes však tento posun vidíme dokonce i u evangelikálních teologických vedoucích. Pinnock píše: „Mám silný dojem, že augustiniánské uvažování ztrácí mezi dnešními křesťany vliv, což mi potvrzují mnozí z těch, kterým se nastalá situace nelíbí.“ Evangelisté nejsou jediní, kdo káže arminiánské evangelium: „Když už s námi není Gordon Clark a John Gerstner je v důchodu, je těžké najít kalvinistického teologa, který je ochotný bránit reformovanou teologii (včetně náhledů Kalvína a Luthera) se všemi jejími ostrými hranami... Takže si nemyslím, že stojím sám.“ Posun je v plném proudu. Pinnock trvá na tom, že Augustin byl formován řeckým myšlením více než Písmem, a že reformátoři prostě jen následovali jeho chyby, což však prý v jejich době bylo přijatelné: „Stejně jako se Augustin shodoval s řeckým myšlením, tak i my se usmiřujeme s dnešní moderní kulturou.“
Cílem uvedených citací není zaměřit se na to, jak jeden konkrétní evangelikální teolog opustil reformační teologii, ale velmi prakticky se zeptat, zda je možné být „evangelikální arminián“. V tomto článku se pokouším obhájit negativní odpověď na tuto důležitou otázkou.
Co je evangelikální?
Někdo by si mohl myslet, že výraz „protestant“ se používá déle než slovo „evangelikál“ či „evangelikální“, jelikož druhý výraz je v posledních letech často spojován s evangelizačními kampaněmi či televizními evangelizacemi. Termín „evangelikální“ či „evangelikál“ je však starší. Objevuje se už ve středověkých rukopisech a popisuje dobrého kazatele: dobrý kazatel musí být evangelikální. Ovšem až do reformace toto přídavné jméno mohlo znamenat cokoliv, od upřímné lásky ke Kristu po misionářský zápal. Když na scénu vstoupil Luther, velmi horlivě se snažil použít tento starobylý a úctyhodný výraz ve službě opětovného vybojování evangelia. Konec konců, co by mohlo být vhodnějším označením pro muže či ženy reformace? Však šlo o znovuzískání samotného evangelia.
A tak toto slovo získalo nový obsah, z přídavného jména se stalo podstatným jménem. Být „evangelikální“ nemělo jen středověký, nicneříkající význam obecně označující zbožnost, horlivost a věrnost. Být evangelikál znamenalo hlásit se k zásadám a principům reformace. Po roce 1520 byl evangelikálem takový člověk, který byl oddaný dostatečnosti Písma, kněžství všech věřících, naprosté ztracenosti lidí, Kristově jedinečnému prostřednictví a milostivé dostatečnosti a dokonanosti Božího vykupitelského díla v Kristu skrze vyvolení, usmíření, povolání a zachování svatých. Základním pilířem toho všeho byla doktrína ospravedlnění jedině milostí, jedině skrze víru, jedině díky Kristu. Věřící je proto prohlášen za spravedlivého díky tomu, že Bůh nám jedině skrze víru připisuje (připočítává) Kristovu svatost, a tak je uspokojen. Věřící je tedy proto simul iustus et peccator – „zároveň ospravedlněný i hříšný“.
Pro evangelikály, tedy ať už luterány nebo reformované, právě tohle bylo evangelium. Nejednalo se o jakousi periferní oblast abstraktní doktrinální debaty, kde by se křesťané „mohli v klidu shodnout, že nesouhlasí“. Nejednalo se o pouhou implikaci evangelia či o jeho část: Šlo o evangelium samotné! Byla to právě tahle zpráva, žádná jiná, i kdyby byla sebepodobnější, kterou museli všichni znát a držet se jí. V jiných otázkách by se křesťané v dobré vůli mohli neshodnout. Avšak bez jasného rozlišení mezi „evangeliem“ skutků a evangeliem samotné milosti, jak píše Luther, není možné rozlišit křesťana od muslima nebo žida. Kalvínův následovník v Ženevě, Theodor Beza, napsal: „Neznalost rozdílu mezi zákonem a evangeliem je jedním z hlavních kořenů zlořádů, které ničily a stále ničí křesťanství.“
Teologové a historici doposud poukazují na formální a materiální princip reformace: formálním principem je dostatečnost Písma, zatímco materiálním je doktrína ospravedlnění jedině milostí jedině skrze víru. Jelikož formálním principem reformace je „Jedině Písmo“, musíme dnes to, co je „evangelikální“, definovat a rozlišovat podle učení Písma. Pokud reformátoři chybně vyložili Bibli v některém z těchto klíčových učení, je třeba je opravit na základě těch samých biblických veršů. Nicméně pojmenování „evangelikál“ z historického hlediska označovalo ty, kdo se drželi luteránských nebo reformovaných vyznání víry. Postupná amerikanizace evangelikální víry, která se tvářila, jako by zásada „jedině Písmo“ znamenala, že se stačí podřizovat formálnímu principu reformace, hodila celé toto dědictví přes palubu. Dokud někdo věřil Bibli, mohl s ohledem na materiální princip Božího způsobu záchrany hříšníků stát, kdekoliv se mu zachtělo. Kdyby tomu tak bylo, někdo by mohl dojít k závěru, že také mormoni a Svědkové Jehovovi by měli být členy National Association of Evangelicals (Národní asociace evangelikálů).
Jsou dva způsoby, jak se vypořádat s otázkou definice slova „evangelikální“: biblický a historický. Na několika řádcích, které mám k dispozici, se zaměřím na důvody, proč bychom tento termín měli definovat a používat v jeho historickém, časem prověřeném smyslu. I když reformace se, čistě teoreticky, mohla mýlit ve svých hlavních naukách (jelikož jedině Písmo je bezchybné), faktem, který nelze popřít, je, že ti, kdo se nazývali evangelikály, historicky souhlasili s reformační naukou a bránili ji jako biblickou. Proto křesťané, kteří nesouhlasí s těmito naukami, z historického hlediska nejsou evangelikálové, a to na základě zákona nonkontradikce.
Co znamená označení „arminián“?
Jakub Arminius, jeden z Bezových studentů, zvedl obočí nizozemské reformované církve, když vyučoval, že člověk, kterého Pavel popisuje v sedmé kapitole listu Římanů, není znovuzrozený. Reformovaní tuto pasáž totiž vždy vykládali jako smutný, ale odpovídající obrázek křesťanského života (zároveň ospravedlněného i hříšného). Ale pod povrchem vřela větší kontroverze: Arminius popíral bezpodmínečné vyvolení a tvrdil, že Bůh své věčné rozhodnutí založil na předzvědění víry a poslušnosti jednotlivců. Tím popřel celý reformovaný systém.
Po jeho smrti však Arminiovi následovníci zašli pod vlivem jeho tvrzení ještě dále. „Remonstranti“, jak se nazývali, předložili pět bodů: vyvolení je podmíněné (tedy určené předvídanou vírou a poslušností), usmíření je univerzální nejen v dostatečnosti, ale i v úmyslu, zkaženost člověka je jen částečná, milosti lze vzdorovat a znovuzrozený člověk může ztratit své spasení. Arminiáni navíc odmítali reformační přesvědčení, že víra je dar a že ospravedlnění je výhradně forenzní (právní) realitou. Základem pro to, aby byl někdo Bohem označen za spravedlivého, podle nich byla morální změna v životě věřícího a víra jako taková, tedy lidský skutek. V letech 1618–19 se v Dordrechtu sešel synod, mezinárodní konference reformovaných církví, a odsoudil remonstranty („arminiány“) jako heretické; na tom se shodly reformační církve, i ty nereformované (jako například luteráni).
Arminiáni přišli do anglicky hovořícího světa především v sedmnáctém století, a to skrze snahy Williama Lauda, arcibiskupa z Canterbury, biskupa Jeremyho Taylora, a skvělého kazatele Lancelota Andrewese. Přední puritáni, jako byli John Owen, Richard Sibbes a Thomas Goodwin, se stavěli proti arminiánství jako proti protestanské formě „papeženství“, kde křesťanská víra zdegenerovala do moralizování, které zaměňovalo zákon za evangelium, a odepíralo Bohu slávu za celé dílo spasení, která Mu právem náležela. Anglický „arminiánský“ prvek se v anglické církvi rozvinul do formy „vysoké církve“, která zdůrazňovala důležitost rituálů a církevní hierarchie, a do moralistického deismu, který byl charakteristický pro kázání osmnáctého století.
Tam, kde se prosadilo arminiánství, následovalo unitářství, které vedlo k uhlazenému liberalismu hlavních denominací současnosti. Tuto tendenci vidíme v Nizozemí, ve východní Evropě, v Anglii a v Nové Anglii. Faktem je, že v osmnáctém století se obecní (arminiánští) baptisté Nové Anglie během velmi krátké doby sloučili s unitáři.
Podstatou argumentace není jen to, že jsme se dostali na takzvanou „šikmou plochu“ – jinými slovy, když dovolíme x, brzy přijmeme i y. Historie jasně svědčí o vztahu mezi arminiánstvím a naturalismem. Na první pohled vidíme, jak posun od poselství, které je zaměřené na Boha a hovoří o lidské hříšnosti a Boží milosti, ke zprávě, která je zaměřená na člověka a hovoří o lidském potenciálu a Boží praktické neschopnosti, vede k sekularizovanějšímu pohledu na svět. Jestliže na tom lidé nejsou až tak špatně, možná, že nepotřebují až tak radikální plán spásy. Možná, že to jediné, co potřebují, je trochu povzbudit, občas nějakou tu inspiraci, a budou zpátky ve hře. Nebo možná potřebují injekci milosti, duchovní antibiotikum, aby v nich bojovalo proti hříšným tužbám. Ale v reformační teologii nepotřebují lidé pomoc. Potřebují vykoupení. Nepotřebují, aby jim někdo jen ukázal cestu; potřebují někoho, kdo bude jejich cestou z duchovní smrti a temnoty.
Evangelikálové, kteří čelili výzvě arminianismu, tedy bez výjimky označovali armininánství za heretické opuštění křesťanské víry. Nebylo možné popírat úplnou zkaženost, bezpodmínečné vyvolení, ospravedlnění jedině milostí, jedině skrze víru, jedině díky Kristu, a dál se nazývat evangelikálem. Byla řada křesťanů, kteří nebyli evangelikálové, ale být evangelikál znamenalo držet se těchto biblických přesvědčení. Ačkoliv kalvinisté a luteráni se neshodovali na rozsahu Kristovy usmiřující oběti, na neodolatelné milosti a zachování svatých, obě tyto větve byly striktně monergistické (z mono, „jeden“, a ergo, pracující). Věřili tedy, že nás zachránila jedna osoba (Bůh), zatímco arminiáni byli synergisté, takže byli přesvědčení, že Bůh a věřící v otázce získání spasení spolupracují. Právě monergismus je tím, co odlišuje evangelikály od ne-evangelikálů už od reformace.
Jsou arminiáni evangelikálové?
Srdcem reformace bylo: Kdo koho zachraňuje? Je Bůh spasitelem hříšníků? Nebo s Boží pomocí zachraňujeme sami sebe? Římskokatolická církev byla v této otázce zmatená během celého středověku, pak ji ostře rozdělila reformace, až nakonec v polovině šestnáctého století Tridentský koncil rozhodl, že druhá odpověď je lepší. Boží milost je zdrojem, ale lidská spolupráce s touto milostí uvádí Boží spásnou vůli do praxe. Bůh nás tedy ospravedlňuje tak, že nás dělá lepšími lidmi – a to si žádá naši spoluúčast.
Ortodoxní protestanti tedy nereagovali přehnaně, když arminiánská popření ztotožnili s pozicí Tridentu, který vyhlásil, že evangelikálové jsou „anathema“. Když tedy postoje Tridentu chápali jako neortodoxní, bylo by podivné, kdyby to samé odmítli říct o podobném „protestantském“ odklonu od biblické pravdy. Co to tedy znamená pro nás, kteří žijeme čtyři století poté, co arminiánství bylo odsouzeno církvemi Anglie, Skotska, Irska, Německa, Švýcarska, francouzskými protestanty a východoveropskými evangelikály?
Při britském probuzení v osmnáctém století spolu jako blízcí přátelé a spojenci v evangelizačním díle spolupracovali George Whitefield (kalvinista) a John Wesley (arminián). Nicméně když Wesley začal vyučovat, že ospravedlnění není pouze forenzní (tedy právní prohlášení), ale je závislé na „neustálé“ poslušnosti, kalvinisté, kteří do té doby probuzení a evangelizační úsilí entuziasticky podporovali, začali mít větší a větší starosti. Wesley později napsal mnoho politováníhodných výroků do svého Protokolu z metodistické konference, včetně závěru, že jeho vlastní pozice je „jen vlásek daleko“ od „spásy ze skutků“. Wesley se obával skrytého antinomiánství („svobody“ k hříchu) v reformačních naukách, a tak své následovníky vyzýval, ať varují kalvinisty, „aby nevyprazdňovali Boží velebné ustanovení, že bez svatosti nikdo nespatří Pána, svými ubohými a domýšlivými představami, že jsou svatí v Kristu. Varujte je, že jestliže zůstanou v nespravedlnosti, Kristova spravedlnost jim nijak neprospěje!“ William Law, oblíbený spisovatel Johna Wesleyho, napsal: „Musíme si uvědomit, že jen Bůh sám ví, jaké nedostatky ve svatosti bude ochotný přijmout; proto nemůžeme mít žádnou jistotu ohledně našeho spasení, ale musíme udělat vše, co můžeme, abychom si ho zasloužili.“ Pokračuje: „Nemáme nic, na co bychom se mohli spolehnout, kromě upřímnosti svých snah a Božího slitování.“ Byl Law evangelikál? Jestliže ano, pak někdo dluží papeži Lvovi omluvu.
Nauka o ospravedlnění – „zároveň ospravedlněný i hříšný“ – je pro lidský rozum skandálem; a Wesley se proslavil svým „čtyřúhelníkem autority“: Písmo, tradice, zkušenost a rozum. To je zvláštní přístup k zásadě „jedině Písmo“! Vidíme zde podlomení, pokud ne přímo popření, materiálního i formálního principu reformace. Však této doktríně odporuje tolik tradice, zkušenosti a rozumového uvažování... Jeden moderní evangelikální teolog píše: „Můžeme dokonale milovat Boha a můžeme v tomto světě být tak spravedliví, jako byl Kristus...“ a dodává, že Bible „nenechává žádný prostor pro dobrovolný a vědomý hřích v životě věřícího“. Další dodává „Ale může to tak být – svatý a zároveň hříšník? Přál bych si, aby to tak bylo... Simul iustus et peccator? Doufám, že je to pravda! Ale prostě se bojím, že není.“ Tyto náhledy tito autoři předložili v knize, která se zabývá pěti náhledy evangelikálních autorů na posvěcení.
Evangelikální probuzení tedy dovolilo Wesleymu držet se arminiánství a zároveň si ponechat označení evangelikál, a to i přesto, že evangelikalismus té doby právě jeho postoje odmítal jako blud středověké církve, kterému se reformace věnovala v první řadě. Wesley nicméně v jednom ze svých nejlepších kázání definoval ospravedlnění ne jako čistě forenzní (právní) prohlášení, které je oddělené od posvěcení, ale jako záchranu před vinou hříchu a „plností všeho hříchu, kdy je Kristus postupně formován v srdci“. Být ospravedlněný znamená, že člověk nehřeší „žádným navyklým hříchem“, „žádným svévolným hříchem“, „žádnou hříšnou tužbou“ ani „vadou, ať ve skutku, slově nebo myšlení... A ačkoliv nemůže říci, že nezhřešil, teď už nehřeší“. Navíc Protokol z First Annual Methodist Conference (první výroční konference metodistů) potvrzuje, že pokání a skutky musí předcházet víře, přičemž skutky znamenají „poslouchat Boha tak moc, jak je jen možné“. „Pokud věřící svévolně zhřeší, ztrácí tím své odpuštění.“ „Jsou skutky nutné k pokračování ve víře? Člověk bezpochyby může ztratit tento Boží dar, ať už skrze nedostatečnou poslušnost či otevřenou svévoli.“
Ospravedlnění lze ztratit pokaždé, když je člověk svévolně neposlušný. Wesley navíc dodává: „Ač v Písmu vidíme, že je nám víra připsána jako spravedlnost, nikdy zde nenalezneme vyjádření, které by říkalo, že Bůh někomu připisuje Kristovu spravedlnost.“ To, že je za naši spravedlnost připsána naše víra, ne Kristova aktivní a pasivní poslušnost, je přesně Arminiova doktrína, která z víry dělá skutek, který nám zajišťuje spravedlnost před Bohem. Wesley ví, kdo se proti tomuto učení v evangelikální anglické církvi nejpravděpodobněji bude stavět, a tak se ptá: „Není to snad tak, že jsme se [v minulosti] nevědomky příliš přiklonili ke kalvinismu?“ „Zdá se, že ano,“ odpovídá a pokládá rovnítko mezi kalvinismus a antinomiánství. Dnešní wesleyánský teolog John Lawson píše: „Tento rozvážný a umírněný ‚arminiánský evangelikalismus’, který nyní převládá v anglosaském protestanství, je pravděpodobně nejtrvalejším, nejhodnotnějším a nejdůležitějším přispěním metodistického hnutí k teologickému chápání celé církve.“ Wesleyáni sice trvají na tom, že souhlasí s ospravedlněním jedině skrze víru, ale definují ho stejnými morálními termíny, které evangelikálové už od reformace odmítají. Lawson sám definuje ospravedlnění jako „první a nejdůležitější fázi v obnoveném způsobu života člověka, jehož mysl, srdce, vůle a skutky se obrátily k lepšímu“. Tomáš Akvinský by tuto definici mohl jen stěží vylepšit.
Současní teologové jako dr. Clark Pinnock trvají na tom, že jim náleží označení „evangelikál“, zatímco se dostávají dokonce i daleko za hranice arminianismu, k popření klasického teismu. Tito lidé mohou trvat i na tom, že pouze přispívají k průběžnému vývoji a zlepšování nauky, ale ve skutečnosti jen znovuobjevují staré hereze. Tak jako Arminius vzkřísil semipelagiánství, dr. Pinnock pouze šíří otevřené pelagiánství a sociánství, které posiluje nejnovějším akademickým úletem – procesovým teismem.
Dr. Pinnock poznamenává, že jakmile se stal arminiánem, „brzy… si uvědomil, že se něco bude muset změnit na obecně přijímané nauce o Bohu.“ Bůh již není nesvázaný časem, neměnný či vševědoucí. Koneckonců „ještě neuskutečněná rozhodnutí zatím nikde neexistují, a tak je nemůže znát ani Bůh sám“. Pinnock také popírá dědičný hřích a přiznává, že v tomto bodě se stejně jako v dalších dostává i mimo hranice arminiánství. A co je další kostkou domina? „Bylo jasné, že jsem musel omezit přesnost, s jakou chápu zástupnou oběť [Krista na kříži].“ Je třeba říct, že jestliže takoví autoři mohou být i nadále považováni za evangelikální vůdce (dr. Pinnock je stále ještě uznávaným členem Evangelical Theological Society, Evangelikální teologické společnosti), je na nás, na dědicích protestantské reformace, abychom se omluvili římskokatolické církvi, že jsme se oddělili kvůli tak nepodstatným otázkám. Vrozený hřích, zástupná oběť, ospravedlnění, věčný soud a klasický teismus (doktrína o Bohu), to vše musí zmizet, alespoň podle dr. Pinnocka a jeho týmu autorů v A Case for Arminianism (Obhajoba arminianismu, Zondervan, 1989). Dr. Pinnock uzavírá: „Nemyslím si, že když zjistíme, že se neshodujeme s některými starými, ortodoxními interpretacemi, měli bychom si připadat, jako že jsme ztratili něco, co má absolutní hodnotu.“
Podle mého pochopení je hlavním problémem toto: začali jsme používat slovo „evangelikál“ jako přídavné jméno. Jelikož středověké použití tohoto slova bylo nejednoznačné a označovalo obecný postoj pokory, zápalu a zbožnosti, často se stává, že i dnes jeho použití spadá právě do této kategorie. Evangelikál je někdo, kdo „miluje Ježíše“, kdo „získává duše“, kdo je „příjemného ducha“. Ken Myers poznamenává, že evangelikálové již nevěří v ortodoxii, ale v ortopatos – jde jim o správné pocity, ne o správné myšlení a uctívání. Jeden křesťanský nakladatel vydal knihu františkánského „evangelikála“, která se nazývá Evangelical Catholics (Evangelikální katolíci). Karl Barth, velký neo-ortodoxní teolog, bývá mnohými v konzervativních protestantských kruzích považován za evangelikálního a reformovaného, i když reinterpretoval celé evangelikální sdělení až k nepoznání. A znovu, Barth může čistě teoreticky mít biblický náhled. Nevěřím, že to tak je, a právě to je má přední námitka proti neo-ortodoxii. Ale jelikož Písmo je pro nás rozhodující zkouškou pravdy, nemohu barthiánství plně odmítnout jen kvůli tomu, že se neshoduje s krédy a vyznáními víry. I tak však můžeme říct, že Barth není evangelikál v historickém, klasickém významu tohoto slova. To samé platí pro „evangelikální římské katolíky“, kteří odmítají dostatečnost Písma, ospravedlnění jedině milostí jedině skrze víru, a tak dále. Jestliže „evangelikál“ dnes ještě vůbec znamená něco konkrétního, je zásadní, abychom takto rozlišovali.
Také je velmi důležité uvědomit si, že se tu nejedná o otázku slepého fanatismu a bigotnosti či denominační pýchy. V nebi uvidíme i neevangelikály. Když se ohlédnu na názory, které jsem dříve zastával, přinejmenším mě to vede ke střízlivosti a připomíná mi to, že je dost dobře možné, že je přede mnou ještě kus cesty. I když pro spasení je třeba věřit některým základním pravdám, nejsme spaseni tím, že známe dostatek doktríny. V ráji budou bezpochyby i římští katolíci, arminiáni a další, kteří byli spasení Boží milostí, i když, stejně jako já, nechápali a neoceňovali Boží milost tak, jak měli. Nicméně máme-li stále používat výraz „evangelikál“ jako podstatné jméno, které definuje skupinu křesťanů, kteří se drží konkrétních přesvědčení, je nejvyšší čas, abychom si tyhle věci vyjasnili. Evangelikál nemůže být arminián o nic víc, než nakolik evangelikál může být římský katolík. Řím popřel základní prvky evangelikalismu na Tridentském koncilu, remonstranti je popřeli v roce 1610, John Wesley je v osmnáctém století špatně pochopil a zpochybňoval a dnešní „evangelikalismus“ je buď popírá, nebo ignoruje.
Závěrem je třeba říct, že evangelikální hnutí čelí těžkému rozhodnutí: buď získá zpět význam slova „evanglikální“, nebo se ho zřekne. Ať se zatoulaní „evangelikálové“, kteří odmítají velké pravdy evangelikální (a tedy i obecně křesťanské) víry, s odvahou postaví za svá přesvědčení a vedou exodus pryč z evangelikalismu. Ale je vrchol arogance a nečestnosti, když se člověk snaží prezentovat se jako někdo, kým zcela jasně není.
Mým záměrem nebylo a není papežsky kázat o tom, co je třeba udělat s konkrétními jednotlivci, ale poukázat na vážnou krizi, které evangelikálové jako hnutí čelí. Dnešní situace je taková, jako by evangelikální vůdci prohlásili hnutí za „zónu bez konzistence“, za ostrov, na kterém neplatí zákon nonkontradikce. Časopis Christianity Today nedávno (27. dubna 1992) uveřejnil článek, který nabízel „třetí cestu“, alternativu ke kalvinismu a arminiánství, jako „semínka biblické střední cesty“, jako kdyby Bible vyučovala něco mezi náhledem, že Bůh je ten jediný, kdo zachraňuje, a tvrzením, že s Bohem na našem spasení spolupracujeme. Ale hlavní výhodou takové pozice není, že by snad vysvětlovala biblické učení, ale že „vytyčuje společnou půdu – občas k překvapení všech stran – a vyznačuje bezpečnou a neutrální oblast, která je dostatečně velká pro to, aby v ní mohly stát obě skupiny a mohly tak společně růst v poznání našeho Pána Ježíše Krista. Po 450 letech neustálé kontroverze se, jak věříme, nejedná o žádný malý krok.“ Koneckonců, „poznávacím znamením křesťana není logika, ale láska“ (s. 32–33). Evangelium je to nejcennější, co církev má, protože „je to moc Boží ke spasení“ (Ř 1,16). A diskuze o tom, co je jeho obsahem, pravděpodobně nezmizí, budou-li překypovat popleteností, kterou k nim my evangelikálové v těchto dnech silně přispíváme.
Dnes může někdo být evangelikál – což historicky znamenalo držet se učení o naprosté zkaženosti, bezpodmíněném vyvolení a ospravedlnění milostí jedině skrze samotnou víru, a dostatečnosti Písma – a zároveň arminián, který popírá nebo překrucuje právě toto velmi evangelikální sdělení. Dnešní křesťané si, obecně řečeno, vybrali být ve většině evangelikálních přesvědčení agnostičtí. Před několika generacemi by se obrana doktríny o ospravedlnění považovala za obranu evangelikalismu jako takového. Když však tuto doktrínu popisuji dnes, často slyším: „To je příšerně kalvinistické.“ (Ti, kdo to říkají, se zatím zjevně nesetkali s mnoha luterány!) To, co se považovalo za všeobecně evangelikální, mnozí dnes považují za přísně reformované. Tento vývoj dobře zdokumentoval sociolog James Davison Hunter z Virginské univerzity ve svém dokumentu Evangelicalism: The Coming Generation (Evangelikalismus: Přicházející generace). Právě takovýto druh nezodpovědného myšlení splachuje a odnáší evangelikalismus do moře zmatenosti, rozdělenosti a bezvýznamnosti.
Pojďme s láskou konfrontovat naše bratry a sestry v duchu smělosti a pokory. Pojďme se společně s nimi těsněji přimknout k „víře, která byla jednou provždy svěřena svatým“ (Ju 3).
Z časopisu Modern Reformation No. 1
přeložil Jan Prorok.