Vzestup a pád evangelikálů v USA
Sotvakdo může popřít, že se koncem 60. a začátkem 70. let dělo v Americe duchovně něco zcela mimořádného. V době morálního úpadku, sexuální revoluce hipíků a uživatelů drog a nepokojů, uvěřily tisíce mladých lidí a následkem toho teologické semináře praskaly ve švech. Rok 1976 byl vyhlášen rokem evangelikálů.
Vše začalo hnutím Ježíš, na jehož počátku uvěřilo několik uživatelů drog. Desítky dalších uvěřily díky jejich svědectví. Vznikaly křesťanské kavárny a centra. Hnutí se šířilo ze severní Kalifornie na jih. Přibývaly první neformální sbory (Calvary Chappel, Vinice, Maranatha) plné mladých lidí, a kde jsou mladí, tam je hudba. Díky moderní křesťanské hudbě i rockové opeře Jesus Christ Superstar (1970) se jméno Ježíš Kristus stalo sloganem doby. Články, knihy, evangelizace, Billy Graham dokázali oslovit tisíce mladých. Vznikaly služby zaměřené na studenty. Jedna z konferencí Campus Crusade přilákala 85.000 mladých. Kultura evangelikálního mládí zaplavila zemi nadšením pro Krista. Tisíce mladých mužů, kteří uvěřili během vysokoškolského studia, vyslyšely výzvu nést evangelium do všech konců světa. Muži vystudovali teologické semináře a byli připraveni jít do služby. Křesťanská vydavatelství chrlila stovky nejrůznějších titulů. V tu dobu vyšla kniha od Halla Lindseye „The Great Late Planet Earth“ (Pozdní planeta Země), zaměřená na budoucí události v Izraeli. Během několika let se jí prodalo 28 milionů výtisků. Následovaly knihy od Paula Littla „Vím, proč věřím“, J. I. Packera „Knowing God“ (Poznání Boha), Johna Stotta „Basic Christianity“ (Základy křesťanství), C. S. Lewise „Mere Christianity“ (K jádru křesťanství). Evangelikálové pořádali konference, evangelizační akce a tisíce mladých evangelikálů byly vysílány do světa jako misionáři a zakladatelé sborů. Na jedné straně můžeme vidět explozívní růst charismatických a letničních sborů, ale na druhé americký způsob života za touto duchovní obrodou pokulhával. Vznikaly organizace zaměřené proti morálnímu úpadku společnosti, křesťané se zapojovali do politického aktivismu, a i když konzervativní prezidenti jako Ronald Reagan, George H. W. Bush byli evangelikálové a během jejich administrativy byl morální úpadek společnosti do jisté míry zpomalen, liberálnější prezidenti počínaje Billem Clintonem a jejich voliči krok za krokem zapříčinili postupné rozvolnění konzervativních hodnot společnosti. Např. byl schválen zákon o potratech umožňující kdykoliv na požádání ukončit život, boj za práva homosexuálů rozdělila zemi, byly uvolněny zákony o obscenitě, a tak hodnoty, které Američané zastávali po čtyři století, vzaly za své.
Hledáme-li příčinu tak vážného úpadku, vidíme, že evangelikálové ztratili svůj vliv především z neznalosti věroučných doktrín. Církev se stala místem, kde se má člověk cítit především dobře, kázání má být krátké, nemá nikoho obtěžovat ani konfrontovat s hříchem, ale má pomáhat a přítomné povzbuzovat. Nehledí se na to, co učí Písmo, evangelium bylo nahrazeno bezobsažnými chválami a snahou být pro svět co nejpřitažlivější. Evangelikální sbory jsou plné duchovních nemluvňat, lidí světských ve svém smýšlení a chování, ochotných ke kompromisům se světem, kteří jsou příliš zbabělí na to, aby se postavili tváří v tvář kultuře, která je čím dál tím víc nenávistná vůči křesťanským hodnotám.
Jakou naději mají evangelikálové v dnešním světě?
Pokud se neprobudí a neuvidí svojí světskost, blíží se ke katastrofě. Nejde jen o to, jak prožijí tento život, ale především o to, kde budou trávit věčnost. Soud začíná od Božího domu. Je třeba navrátit se k Písmu, oživit a připomínat nutnost pokání z hříchů, znovu se učit, co je to poslušnost, věrnost, obětavost, soucit k bližnímu. Evangelikálové musí věnovat pozornost autoritě Božího slova, probudit se ze špatného snu, že je vše v nejlepším pořádku, a vykročit správným směrem.
Přeložila Klara Steiger.
Zkráceno a upraveno podle článku The rise and decline of evangelicalism in the United States (1967–2017), ET International Apr – Jun 2017
Dovětek k situaci u nás
V naší zemi nebylo evangelikální hnutí nikdy příliš silné, ani nezasahovalo široké spektrum obyvatel ČR.
Od sametové revoluce dodnes se na této situaci nic nemění. Totalitní režimy minulosti (fašistický a následně komunistický) zatlačily evangelikály do kouta, ze kterého se církvím ani za čtvrt století nepodařilo vymanit.
Je zřejmá absence učení, touha líbit se světu, široké a všeobecné zapojení do ekumenického hnutí, atd. Výsledek odpovídá popisu situace v USA. I řešení je identické a v kontextu evangelikálního křesťanství nemůže být jiné – hluboké pokání, návrat k věrné oddanosti Kristu a jeho Slovu, tedy k tradičním reformačním „solas“, a především opětovné porozumění dostatečnosti Písma pro víru i život křesťana i církve.
–jk–