Jistě to byl syn Boží (Mk 15,37-39)
Ježíš pak zvolav hlasem velikým, pustil duši. Viděl pak centurio, kterýž tu naproti stál, že tak volaje, vypustil duši, řekl: Jistě člověk tento Syn Boží byl. (Mk 15,37-39)
Umučení Páně seznamuje nás s celou řadou lidských povah. Mezi nimi jsou i žoldnéři, kterým byl přidělen úkol bdít nad ukřižováním a řídit celou popravu. Byli to lidé, v nichž zdálo se, že všechen soucit odumřel, ba jako by to byla jejich rozkoš trýznit Pána a konat v tom ohledu víc, než byla jejich povinnost. Když je Pilát povolal, aby provedli popravu, čteme, že žoldnéři hejtmanovi, totiž Pilátovi, vzavše Ježíše do rathauzu, do pretoria, do radného domu, shromáždili k němu všecku rotu. A svlekše jej, přioděli ho pláštěm brunátným a spletše korunu z trní, vstavili na hlavu jeho a dali třtinu v pravou ruku jeho a klekajíce před ním, posmívali se jemu, řkouce: Zdráv buď, králi Židovský. A plijíce na něho, brali tu třtinu a bili jej do hlavy. A když se mu naposmívali, svlékli s něho plášť a oblékli jej v roucho jeho. I vedli ho, aby byl ukřižován (Mt 27,27-31). Trápili ho a posměchem účastnili se zloby židovského davu poštvaného nejvyššími kněžími, farizeji a předáky, jimž šlo o to, aby Ježíše nejen na kříž přivedli, ale aby jej lidu zošklivili. A i když jej přibili na kříž a o oděv jeho metali los, nevěděli, co činí, že tak slouží, aby naplnili Písmo. Ve vzduchu byla nálada posměchu a žertu. Neboť čteme: I stál lid, dívaje se. A posmívali se jemu knížata s nimi, řkouce: Jiným pomáhal, ať pomůže sám sobě, jestliže on je Kristus, ten Boží vyvolený (Lk 23,35). Nálada lidu, který tu na Golgotě chodil, byla bavit se vtipy, rouháním a posměchem: Hej ty, jako rušíš chrám a ve třech dnech vzděláváš, pomoz sám sobě. Jsi-li Syn Boží, sestup s kříže (Mt 27,40). Není divu, že do toho posměchu, necitelného vtipkování nejvyšších kněží, zákoníků a starších (Mt 27,41), ba i lotrů visících na kříži, žádajících posměšně: sestup z kříže, pomoz sobě i nám, jsi-li Kristus, ten Boží zvolený (Lk 23,35), jsi-li Syn Boží (Mt 27,40), do této posměšné, rouhavé nálady vtrženi byli i žoldnéři a že se chtěli vyrovnat knížatům, biskupům, kněžím a zákoníkům. Čteme: „Posmívali se pak jemu i žoldnéři, přistupujíce a octa podávajíce jemu a říkajíce: Jsi-li ty král ten Židovský, pomoz sám sobě“ (Lk 23,36-37).
Nejen židovský národ vzdal se svého krále, ale i pohané, římští žoldnéři pohrdají jím a posmívají a rouhají se jemu. Ó, jak nálada ta jednou se změní! Ten židovský dav, jak jednou přestane jim být do smíchu a do vtipů a do žertů, a počnou říkat k horám: Padněte na nás, a pahrbkům: Přikryjte nás (Lk 23,30). Oni mohli poznat, že Ježíš je jejich Mesiáš. Kolikrát chtěl shromáždit dítky Jeruzaléma, tak jako slepice shromažďuje kuřátka svá pod křídla, a nechtěli (Mt 23,37; Lk 13,35)! Kolikrát je zval nejlíbeznějším hlasem, aby u něho našli odpočinutí, aby měli u něho to pravé shromaždiště (J 11,52; Mt 11,28; J 16,33). Také i jim nabízel, co Bůh nabízel skrze proroka: Rozvlažím zajisté duši ustálou a všelikou duši truchlou nasytím (Jer 31,25). Jako dobrý pastýř hledal a zval těch pobloudilých na horách (Mt 18,12) a všude zněl jeho hlas lásky a pozvání; Pojďte na svatbu. Ale nechtěli přijít, aby život měli.
I teď to celé jeho chování pod křížem a na kříži je milostivé zvaní a dobrotivá nabídka. Zástupové přeslechli tuto nabídku. I židé i pohané. A Pán dá si líbit pohanění, urážky, posměch, utrhání a rouhání. Sklánějí se před ním a klekají před ním posměšně: Zdráv buď, ó králi Židovský (Mt 27,29). Ale jednou, až poznají, že tento Ježíš Nazaretský je opravdu Mesiáš a Spasitel, klesnou před ním v prach jako Tomáš volající: Pán můj a Bůh můj! (J 20,28). „Mistře, ty jsi ten Syn Boží, ty jsi ten král izraelský“ (J 1,50) A budou se mu klanět, řkouce: „Jistě, Syn Boží jsi.“
I ten náš vojín, setník, centurio nebyl nadarmo komandován, aby řídil popravu Ježíše Nazaretského. Nemohl odolat té svaté, božské, něžné trpělivosti. Jiní trestanci křičeli a zuřili, kleli a rouhali se. Ale Ježíš modlil se k Otci: „Otče, odpusť jim, neboť nevědí, co činí“ (Lk 23,34). Ó, s jakou něhou ujímá se své matky pod křížem plačící: „Aj, syn tvůj, aj, matka tvá!“ (J 19,26). Ó, jaký zájem o lotra, který vedle něho visí a prosí: „Pane, rozpomeň se na mne, až přijdeš do království svého!“ Ó, jak něžně královsky zní jeho slovo: „Amen pravím tobě: Dnes budeš se mnou v ráji“ (Lk 23,42-43). V pravdě, to je potěšení, jak může potěšit jen sám Bůh! A jak v úzkém spojení je s Bohem! „Otče, v ruce tvé poroučím ducha svého“ (Lk 23,46). I v hrozných bolestech, v pohanění, v úzkostech, v nichž volá: „Bože můj, Bože můj, proč jsi mne opustil?“ Umírá mezi nebem a zemí, opuštěn a proklet od svého vlastního národa a přece jaká velebnost, nebeská krása. A k tomu v souhlasu s tím zemětřesení, skály pukaly (Mt 27,51), slunce se zatmělo, opona chrámová roztrhla se na půl (Lk 23,43-44).
Tedy centurio a ti, kteří s ním hlídali Ježíše, vidouce zemětřesení a to, co se dálo, báli se velmi, řkouce: Jistě Syn Boží byl tento.“ (Mt 27,54). Jistě člověk tento Syn Boží byl (Mk 15,39), anebo jak Lukáš svědčí: Jistě člověk tento spravedlivý byl (Lk 23,47). To, co ve svém srdci dávno cítil, co mu potvrdilo chování Kristovo, to teď při těch zjevech, které se ukázaly v přírodě, musí už vyznat nepokrytě slovy svými. Už musí vyznat a nezapřít: tento Ježíš, kterého jsme přibili na kříž a který umíral mezi lotry, nebyl člověk takový, jako jiní lidé, nýbrž byl to člověk spravedlivý, čistý, nevinný, ba Syn Boží byl tento.
Nepochybně, že poznání setníkovo nebylo tenkráte takové, jako je naše o synovství Božím. Možná, že měl při tom plno ještě pojmů pohanských, že jeho pojem byl čistě lidský a povrchní, ale tolik smíme tvrdit, že Bůh se ho dotkl a dal mu hluboký dojem o tom, že Ježíš je spravedlivý člověk, který je čistý, nebeských vznětů, blízek Bohu. A co mu tenkrát ještě scházelo k plnému dokonalému poznání, časem svým dostavilo se v plné dokonalosti a kráse. Neboť Bůh nenechá nic nedokonaného.
Tak i Pána Ježíše povýšil nade vše, a dal jemu jméno nad každé jméno, aby ve jménu Ježíše každé koleno klekalo těch, kteří jsou na nebesích, a těch, kteří jsou na zemi, i těch, kteří jsou pod zemí a každý jazyk aby vyznával, že Ježíš Kristus je Pánem v slávě Boha Otce. (Fp 2,9-11).
Setník římský z toho svého vyznání nedělal nic zvláštního. Bylo mu to něčím docela přirozeným, projevem toho, co vypozoroval. Nerozuměl tomu tak, jako by skládal vyznání víry v nějakém shromáždění církevním, jako by se hlásil do církve, ale bylo mu potřebou projevit a vyznat, co pocítil. Ale jistotně to patřilo k tomu, co Pán Ježíš ocení, a co mohlo během času uzrát v to, co vyjádřil Pán Ježíš. Kdokoli tedy vyzná mne před lidmi, vyznám i já jej před Otcem svým, který je v nebesích (Mt 10,32). Každý, kdo by vyznal mne před lidmi, i Syn člověka vyzná jej před anděly Božími (Lk 12,8). Setník římský vyznal dobré vyznání, a to tenkrát, když dobrou pověst Páně špinili lidé, kteří se zdáli, že vzali klíč umění (Lk 11,52) a rozumějí věci.
A jako Pán oceňuje číši vody studené podávané ve jménu učedníka, jak by neocenil svědectví, že je spravedlivý, ba že je synem Božím a nezapřen před lidmi. A jedním z takových lichých lidí konajících povinnost byl setník, který byl komandován, aby řídil popravu Spasitelovu. Není divu, že starověk toužil vědět jeho jméno a také mu jméno našel. Jmenoval se prý Longinus nebo Petronius nebo Cassius Longinus. Nám je to jméno lhostejné, ale Bohu je znám jménem každý, kdo vyzná a nezapře, že Ježíš je Kristus, čistý a spravedlivý, neposkvrněný a nevinný Beránek Boží.