U kříže Ježíšova (J 19,25)
Není divu, že u kříže Ježíšova najdeme v ten veliký pátek jeho matku. Ona musí být účastna i toho jeho hrozného potupení. Jak se všecko změnilo od té doby, kdy jedna žena ze zástupu řekla Pánu: „Blahoslavený život, který tebe nosil, a prsy, kterých jsi požíval (Lk 11,27). Tenkrát se radovala z jeho úspěchu a mohla se domnívat, že nastala doba, kterou při své návštěvě kdysi Alžběta předpověděla, že jí budou blahoslavit všichni národové (1,48). Jak to všechno bylo nyní jiné! Teď pláče a naříká s jinými ženami nad pohřbenými velikými nadějemi.
Ale není sama. Zdá se, jakoby celý Jeruzalém měl své dostaveníčko u kříže Ježíšova. Lukáš nám vypravuje, že za Ježíšem vedeným na popraviště šlo veliké množství lidu i žen, které naříkaly a oplakávaly ho (23, 27). A pod jeho křížem stálo veliké množství diváků, kteří byli svědky jeho muk, jeho úzkostí a jeho umírání. Jaké myšlenky vířily v jejich hlavách, jaké vzpomínky vybavovaly se v jejich duších na působení toho, který visí mezi lotry, zkrvavený, v ranách ubitý, trním korunovaný, opravdu muž bolestí, opovržený z lidí (Iz 53,3), nemaje podoby ani krásy a nad ním potupný nápis: Ježíš Nazaretský, král židovský ve třech jazycích, hlásajících jeho vinu i zároveň hanbu národa židovského. Ať chtěli nebo nechtěli, museli si utvořit nějaký názor o tomto ukřižovaném. Snad někteří litovali jej i jeho matku. Snad někteří očekávali, že Bůh učiní nějaký zázrak, a srdečně si přáli, co posměšně vyslovovali knížata lidu: „Jiným pomáhal, sám sobě pomoci nemůže. Jestliže je král Izraelský, ať nyní sestoupí z kříže, a uvěříme mu.“ (Mt 27,42). Ó by sestoupil z kříže! Ale většina dala se strhnout zlobou předáků, kteří rouhali se a utrhali jemu. A tak i lotří, kteří byli s ním ukřižováni, utrhali jemu, pokyvujíce posměšně svými hlavami, kteří chodili tudy, rouhali se: „Hej, ty, jako rušíš chrám a ve třech dnech vzděláváš, pomoz sám sobě. Jsi-li Syn Boží, sestup z kříže (Mt 27,39-40). A snad by vylévali svou nenávist proti Kristu ještě více, a kořenili by svůj posměch bezbožnými svými vtipy ještě víc, kdyby jích byla nezastrašila tma, která se stala po vší zemi (Lk 23,44), Takže konec konců „všichni zástupové, přítomní tomu divadlu, hledíce na to, co se dálo, tepouce prsy své, navracovali se“ (Lk 23,48). Jak jinak s hlubokou láskou a bolestí stáli všichni známí Ježíšovi zdaleka, hledíce na to, i ženy, které přišly s ním z Galileje (23,49), trochu pak blíže u kříže Ježíšova matka jeho, a sestra matky jeho, Maria Kleofášova a Maria Magdalena, tyto čtyři ženy a Jan, učedník jeho.
Tak u kříže Ježíšova vidíme předně jeho přátele, kteří neopustili ho v dobách nejtěžších a zůstali mu věrni hlásíce se k němu, když to znamenalo sklízet pohanu, neúctu a pronásledování. Pak jsou tu obyvatelé jeruzalémští, lidé prostí a diváci, jedni lhostejní, jedni lítostiví nad osudem, který potkal přítele chudiny, učitele, divotvorce, kterého měly děti rády a který měl děti rád, mistra, který kamkoli přišel, přinesl slunečno a vláhu, takže vytryskl pramen, vykvetl kvítek, zašuměl rozkošný vánek. Pak jsou tu nejvyšší kněží, snad dokonce ctihodní velekněží Annáš a Kaifáš, a když ne ti, pak jistě tu byly hlavy čtyřiadvaceti kněžských tříd, kterým se také dává název nejvyšších kněží, členové rady židovské spolu se zákoníky a farizeji, kteří spolu s nimi tvořili radu židovskou, výkvět a smetánku národa, vrcholky nábožnosti a učenosti. O nich pak všech vypravují evangelisté, že ponoukali lid, aby se spolu s nimi posmíval tomu tichému trpiteli a utrhal tomu, který jiným pomáhal a nyní tu sám pomoci si nemůže, který doufal v Boha a nyní mu to není nic platné, který sebe za Krista vydával, ba za Syna Božího, ale nyní je od Boha opuštěn a mezi nebem a zemí zmíraje, nemá, kde by hlavy sklonil, vyvržen od národa, zapřen od učedníka, zrazen od jiného, zanechán od ostatních a opuštěn a za společnost má stejně odsouzené lotry. Ti jsou pod křížem, rámusíce a rouhajíce se a radujíce se, že se zbavili toho, jehož pouhá existence byla jim trapnou, nepříjemnou, protože světlo zjevuje a soudí tmu. Oni milovali více tmu nežli světlo, protože skutkové jejich byli zlí (J 3,19).
Pod křížem Spasitelovým byli konečně i zástupcové panující římské mocí, setník se čtyřmi žoldnéři, kteří řídili popravu z rozkazu Pontského Piláta, Tito žoldnéři ukřižovali Pána, a o nich v první řadě platila modlitba Spasitelova: Otče, odpusť jim, neboť nevědí, co činí. Ukřižovali oba lotry a mezi nimi Ježíše. O nich čteme, že vzali roucha jeho a učinili čtyři díly, každému rytíři díl, a sukni, o níž losovali. Ostříhali jej a byli svědky jeho slov a jeho utrpení. A jistě ne bez dojmu. Alespoň setník neboli centurio vida jeho smrt a všecko, co se dálo, velebil Boha, řka: Jistě člověk tento spravedlivý byl (Lk 23,47).
„Židé pak, aby nezůstala na kříži těla na sobotu, poněvadž byl den připravování (byl zajisté veliký ten den sobotní), prosili Piláta, aby zlámáni byli hnátové jejich, a byli složeni. I přišli žoldnéři a prvnímu zajisté zlámali hnáty i druhému, kterýž ukřižován byl s ním. Ale k Ježíšovi přišedše, jakž uzřeli jej již mrtvého, nelámali hnátů jeho. Ale jeden z žoldnéřů bok jeho kopím otevřel, a hned vyšla krev a voda“ (J 19,31-34).
K přátelům Pána Ježíše patřili i ti, kteří jej pochovali; Jozef z Arimatie a Nikodém, kteří nešetříce nákladu v prostěradlech a s vonnými věcmi myrhy a aloe okolo sta liber pochovali jej nedaleko v zahradě v hrobě novém.
Tak jsme vylíčili, jak kříž Pána Ježíše přitahoval zástupy přátel i nepřátel ze všech vrstev lidí z města i z venkova. Neboť i z venkova byl alespoň přinucen nésti kříž Ježíšův Šimon Cyrenenský, kterýž šel z pole, aby nesl kříž za Ježíšem.
A od té doby je kříž Ježíšův magnetem srdcí ještě ve vyšším smyslu než tenkrát. Docela ve smyslu Spasitelově, jenž pravil: „A já budu-li povýšen od země, všecky potáhnu k sobě“ (J 12,32) Ten umučený Spasitel ve svém umučení, v svých ranách táhne, přitahuje k sobě. A jako tenkrát hrnul se k němu Jeruzalém, ať ze zvědavostí, ať z lásky, ať ze soucitu, ať z nenávisti a škodolibosti, bylo to znamení jeho vlivu a jeho přitažlivosti. Což pak více nyní, když z mrtvých vstání Pána Ježíše ukázalo význam jeho smrti a zvěstování o jeho lásce rozešlo se po světě. Kristus ukřižovaný přitahuje k sobě i nás. Nebo není žádného magnetu, který tak přitahoval srdcí lidských. Ten umučený Spasitel, to je ten střed, kolem něhož kupí se hříšníci toužící po vykoupení. Jako za dnů těla jeho přitahovala jeho osoba nemocné a neduživé, jako přitahovala publikány a hříšníky, tak i dnes, A co by nám bylo plátno sebe vzletnější přednášení o vědě a umění, o mravnosti a kráse! My chceme jako tenkrát oni Keltové viděti Ježíše (J 12,21). Nás může uspokojit kázání jen o tom, kterýž raněn jest pro přestoupení naše, potřen pro nepravosti naše; kázeň pokoje našeho na něj vložena a zsinalostí jeho lékařství nám způsobeno. Všichni my jako ovce zbloudilí jsme, jeden každý na cestu svou obrátili jsme se, a Hospodin uvalil na něj nepravosti všech nás (Iz 53,5-6). Všechen svět je tažen ke kříži Ježíšovu. Všichni musejí si jednou ujasnit jako Pilát: Co učiním s Ježíšem, kterýž slove Kristus? (Mt 27,22). „Což pak chcete, ať učiním tomu, kterého králem Židovským nazýváte?“ (Mk 15,12). My víme, jak vybízeli jej nepřátelé Ježíšovi: Ukřižuj ho, ukřižuj ho. A nešťastný Pilát povolil nátlaku židovskému i přes výstrahu své ženy, znepokojené snem svým. I dnes táže se nás sám Pán: Co se vám zdá o Kristu? Co se vám zdá o jeho krvi, o jeho umučení, co se vám zdá o jeho kříži a o jeho smrti? Co se vám zdá o jeho pozvání: Pojďte ke mně všichni, kteří pracujete a obtížení jste, a já vám odpočinutí dám?
My slyšíme zvěstování evangelia, učení Písma, učení církve vyznávající: „Věřím i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z Ducha svatého, narodil se z Marie Panny, trpěl pod Pontským Pilátem, ukřižován jest, umřel a pohřben jest, vstoupil do pekla, třetího dne vstal z mrtvých, vstoupil na nebesa, posadil se na pravici Boha Otce všemohoucího, odtud přijde soudit živých i mrtvých.“ My můžeme u kříže Spasitelova stát v skupině jeho přátel, můžeme mít o něm názor laskavý a pěkný, můžeme mít o něm myšlenky laskavé, ale šťastní budeme teprve tehdy, když patříce na zmučeného Beránka ve víře osobně chopíme se jeho a osobně každý z nás nejen všeobecně, nýbrž osobně já i ty s opravdovostí víry v duši své zajásáme: „On pak raněn pro přestoupení mé, potřen pro nepravosti mé; kázeň pokoje mého na něj vložena a zsinalostí jeho lékařství mně způsobeno. I já jako ovce zbloudil jsem, i já na cestu svou obrátil jsem se, a Hospodin uvalil na něj nepravosti mé.“ Stojíme u kříže, kříže Beránka Božího, který snímá hřích světa. A ty i já smíme vyznat ve víře: On snímá hřích můj.