Reformovaný kazatel Jan Karafiát
Reformovaný kazatel Jan Karafiát (1846-1929) nepatří k často připomínaným postavám našich křesťanských dějin, ačkoliv byl v mnoha ohledech velikánem i průkopníkem. I kdybychom zůstali jenom u jeho revize Bible kralické, patřilo by mu výsostné místo v dějinách české biblistiky. Ještě víc než biblista však byl Karafiát kazatel. Jeho dvacetiletá práce v reformovaném sboru v Hrubé Lhotě byla charakterizována nejen horlivou kazatelskou činností, ale také učitelskou činností, když mnohé členy svého sboru učil číst, a právě tak činností pastorační. V Hrubé Lhotě míval podle svých statistik mezi stem (když byla tuhá zima a lidé se z okolí nedostali do sboru) až sedmi sty posluchači. Pro svůj sbor vydal velkými písmeny tištěný „Reformovaný zpěvník“ se sto padesáti Žalmy a padesáti dvěma písněmi. Napsal také katechismus, v němž formou otázek a odpovědí vyučoval základy křesťanské víry a reformovaného učení. Přesto nakonec v roce 1895 se sboru odešel a jako farář se už do žádného sboru nevrátil. Vypomáhal kázáním, jak to jen bylo možné, ale nakonec působil spíše jako misionář.
Jedním z důvodů jeho nesouhlasu s tehdejší reformovanou církví byla praxe sborové kázně. Karafiát trval na tom, aby byla řádně vykonávána kázeň členů, jejichž život neodpovídá jejich vyznání víry. Ve svých kázáních zdůrazňoval osobní vztah s Pánem Ježíšem Kristem. Jeho víra byla v tomto směru ovlivněna doznívajícím pietismem, zároveň však byla velmi pevně doktrinálně zakotvená v tradičním reformovaném učení. Nešlo ani o bezbřehý pietismus ani o suchou doktrínu. Šlo o praktický život evangelia a nesení evangelia těm, kteří ho neznali. Přesto vše Karafiát reformovanou církev miloval a nikdy z ní nevystoupil. I když nesouhlasil s jejím spojením s luterskou církví a vznikem Českobratrské církve evangelické, nakonec to byla právě tato církev, které odkázal autorská práva na své Broučky a tím pomohl církvi financovat některé z jejích projektů.
Z Hrubé Lhoty odešel Karafiát do Prahy, kde nejprve dělal biblické hodiny pro studenty, později z nich byla pravidelná shromáždění. V jeho bytě ve třetím patře vinohradského domu se v neděli ráno a večer scházelo i šedesát posluchačů, kteří chtěli uctívat Pána Ježíše Krista společným zpěvem, modlitbami a výkladem Božího slova. Dnes bychom možná mluvili o nezávislém sboru. Než začal s pravidelnými shromážděními ve svém bytě, navštěvoval i další shromáždění, která v Praze byla. O jedné takové neděli z roku 1897 si zapsal: „Byl jsem na službách Božích dopoledne, a nádhery a parády tam měli hojně, ale žádné evangelium. A ve tři hodiny odpoledne jsem byl na službách Božích v jiné denominaci. Paráda tam nebyla, ale právě zaváděli vyškolený „zpěvácký sbor“, a evangelium tam také žádné nebylo. – Ó, milí přátelé, takhle vám vaše věci nikdy nepokvetou!“ Právě nedostatek evangelia ho dovedl k tomu, že kromě biblických hodin začal také s ranními nedělními bohoslužbami.
Evangelium bylo jeho velkým důrazem. Dobře rozuměl tomu, že bez našeho Spasitele je každé lidské úsilí jen prázdnou marností. To je vidět nejenom z kázání, která se nám dochovala (Karafiát sám je nepsal, ale jiní je zapsali a později vyšla tiskem), ale můžeme to dobře vidět i na drobném díle o osobě, životě a smrti druhého velikána českých křesťanských dějin: Mistra Jana Husa. I když oba jmenovce oddělovalo skoro půl tisíciletí, bylo zde mnohem silnější pouto, které je navzdory časové vzdálenosti pojilo silněji, než cokoliv jiného.
Z předmluvy k níže uvedené knize.
Jan Karafiát - Mistr Jan Hus
Tato útlá kniha nabízí čtenáři příležitost setkat se hned se dvěma mimořádnými postavami duchovních dějin českého národa: Jan Karafiát (1846–1929) nám v ní představuje Jana Husa (†1415). Na rozdíl od hrdiny, kterého si bez zaváhání spojíme se zásadními událostmi v dějinách křesťanského myšlení, autora zná většina z nás hlavně jako pohádkáře, autora Broučků, „českého Andersena“. On sám se však takto nevnímal. Své životní poslání spatřoval ve službě reformovaného teologa a kazatele. Byl pevně zakotven v dědictví švýcarské a české reformace a usiloval o budování církve, která nebude jen věřit správným věcem, ale bude především správně jednat – církve, která bude „krásná“ před Bohem.
Brilantní esej o Janu Husovi napsal Karafiát roku 1871 na podnět přátel z Velké Británie; měla Čechům posloužit jako evangelizační materiál. Aniž by přehlížel Husovo lidství, češství či univerzitní působení, snaží se autor v první řadě vykreslit českého reformátora v jeho duchovním rozměru. Oslovuje své krajany, kteří Husa uctívají jako ikonu, ale nenaslouchají jeho učení.
148 stran, pevná vazba, 190,– Kč. Vydalo Didasko.
V distribuci Poutníkovy četby.