Biblické poradenství a psychologie
Je nějaký rozdíl mezi biblickým poradenstvím a křesťanskou psychologií nebo křesťanským poradenstvím?
Povrchním pohledem by se zdálo, že biblický poradce a psychoterapeut, který je křesťan, dělají mnoho stejných věcí. Oba hovoří s lidmi, oba pečují o lidi, oba poznávají lidi, oba se zajímají o jejich motivaci, myšlenky, emoce a chování, oba prozkoumávají všemožné tlaky v konkrétních situacích lidí, oba poskytují zpětnou vazbu, možná i oba mluví o Ježíši nebo o pasážích z Písma. Tak čím se tedy liší? Abychom pochopili, jak se pokřesťanštěná psychoterapie liší od biblického poradenství, je nutné blíže se podívat na jednotlivé postupy obou metod a jejich učení, které za nimi stojí. Zde jsou některé ze základních rozlišovacích znaků každé metody.
Pohled Bible a její přínos pro poradenství
Většina křesťanských psychologů se dívá na Bibli jako na zdroj inspirace, ale jejich základní systém poradenství, jak teorie, tak i metody, je v nezměněné podobě přejímán od světské psychologie. Většinou jsou upřímně a ostýchavě eklektičtí, to znamená, že shromažďují a vybírají teorie a techniky podle osobních preferencí. Na rozdíl od toho bibličtí poradci následují pohled Bible, která sebe samu považuje za zdroj komplexního a detailního přístupu k pochopení lidí a k poradenství (2 Tm 3,15–17; 2 Pt 1,4).
Někteří křesťanští psychoterapeuti používají něco málo citací z Písma; jiní jich používají mnoho. Ale frekvence citací je mnohem méně důležitá než způsob, jakým jsou pasáže použity, anebo zneužity. A ve většině případů jsou citované pasáže naprosto zneužity. Převládá nedostatek výkladu v kontextu (kritický výklad textu) a naopak množství „exegeze“ (výklad textu pomocí vnášení vlastních myšlenek). Biblické poradenství chce nechat mluvit Boha samotného skrze Jeho slovo a správně toto slovo pravdy používat (2 Tm 2,15).
Perspektiva Boha
Je mnoho Božích atributů, které křesťanští psychologové stále ignorují. Zvláště o Jeho svrchovanosti, svatosti, spravedlnosti, královské autoritě a moci se prakticky nezmiňují. Velkým tématem těchto psychoterapeutů je Boží otcovská láska, ale jako taková je oddělena od celkového obrazu Boha. Láska, o které mluví, představuje přístup bezpodmínečně pozitivního velkého Terapeuta, který sídlí na nebi a je k nerozeznání od Boha klasické liberální teologie. Naproti tomu biblické poradenství navazuje na Bibli a snaží se sloužit láskou pravého a živého Boha. Jeho láska se vypořádává s hříchem a vede k poslušnosti (1 J).
Perspektiva lidské povahy a motivace
Téměř každý křesťanský psycholog se hlásí k některé z variant teorie potřeb. Potřeba sebeúcty, lásky a přijetí či důležitosti jsou nejvíce rozšířené. Existuje domněnka, že pokud jsou tyto potřeby naplněny, budou lidé šťastní, milí a morální, pokud nejsou naplněny, pak budou lidé nešťastní, nenávistní, a nemorální. Křesťanští psychologové si tuto motivační teorii vypůjčují přímo od humanistické psychologie. Písmo se kategoricky staví proti takové teorii potřeb a vyučuje, že hříšné lidské motivace mají kořeny v hříšné chtivosti (Ga 5,16–24; Ef 2,3; Jk 1,14–16; 3,13–4,12). Písmo učí, že Bůh mění naše touhy a že zbožná motivace má své kořeny v touze po Bohu a po zbožnosti. Pokud lidé touží po sebevědomí, lásce a významu, pak budou šťastni, až je obdrží, a nešťastní, když jich nedosáhnou, avšak v obou případech zůstanou sebestřední. Na druhou stranu, pokud lidé touží po Bohu (Ž 42,1n; 73,25), Božím království (Mt 6,9–13; 6,33; 13,45n), Boží moudrosti (Př 3,15; 2 Tm 2,22), a po slávě vzkříšení (Ř 8,18–25), pak budou spokojení, radostní, poslušní a užiteční služebníci Boží.
Perspektiva evangelia
Pro většinu křesťanských psychologů je Ježíš Kristus ten, kdo naplňuje psychické potřeby a léčí psychické rány. Boží láska projevená na kříži je pouze vyjádřením toho, jak cenný je člověk pro Boha – a tak se upevňuje sebevědomí člověka a naplňuje jeho potřeba být milován. Ale v Bibli čteme o Ježíši Kristu, Beránku Božím, který byl ukřižován namísto hříšníků. Boží láska vlastně ničí sebevědomí a touhu po sebevědomí. Místo toho vytváří velikou vděčnost a úctu k Božímu Synu, který nás miloval a dal svůj život za nás, k Beránku Božímu, který jediný je toho hoden. Boží láska nenaplňuje naši touhu být milován takový, jaký jsem. Naopak ničí tyto klamné touhy, aby nás miloval navzdory tomu, jací jsme, a učí nás milovat Boha a bližního (1 J 4,7–5,3).
Perspektiva poradenství
Křesťanští psychologové inklinují k chápání poradenství ve stejném duchu jako sekulární psychologové – jako k profesionální činnosti bez potřeby jakéhokoliv nezbytného spojení s církví Ježíše Krista. Klient přichází s nějakou svou potřebou k profesionálovi, který mu pomůže dosáhnout cílů: osobního zlepšení, citového štěstí, stability, seberealizace a podobně. Ale bibličtí poradci následují Bibli a vidí poradenství jako pastorační činnost. Jejich poradenství se zaměřuje na postupné posvěcování a musí sdělovat skutečný obsah Písma.
Biblické poradenství spojuje logicky a strukturálně uctívání, učednictví, kázání, pastorační dohled, užívání darů, církevní kázeň a další aspekty života v těle Kristově (David Powlison).
– John F. MacArthur Jr., Wayne A. Mack –
Překlad J. Suchý