Ono ti rozdrtí patu, ty jemu rozdrtíš hlavu
- A ukázalo se veliké znamení na nebi: Žena oděná sluncem, s měsícem pod nohama a s korunou dvanácti hvězd kolem hlavy. Ta žena byla těhotná a křičela v bolestech, neboť přišla její hodina. Tu se ukázalo na nebi jiné znamení: Veliký ohnivý drak s deseti rohy a sedmi hlavami, a na každé hlavě měl královskou korunu. Ocasem smetl třetinu hvězd z nebe a svrhl je na zem. A drak se postavil před ženu, aby pohltil její dítě, jakmile se narodí. Ona porodila dítě, syna, který má železnou berlou pást všechny národy; ale dítě bylo přeneseno k Bohu a jeho trůnu. Žena pak uprchla na poušť, kde jí Bůh připravil útočiště, aby tam o ni bylo postaráno po tisíc dvě stě šedesát dní. (Zj 12,1–6)
Tyto verše zní příliš apokalypticky, ale nemusíme se jich bát. Celá kniha Zjevení je mnohem prozaičtější, než si myslíme. V podstatě sumarizuje apokalyptickým jazykem to, co už bychom měli vědět z předcházejících biblických knih.
Kdo je žena?
Žena zde představuje všechny ty, kdo patří Bohu, tedy starozákonní i novozákonní svaté. Symbolizuje Izrael Boží, církev, Kristovo tělo, Boží chrám, prostě všechny, kdo byli vyvolení v Kristu. Všichni v Kristu patří do Božího Izraele:
- A všem, kdo se budou řídit tímto pravidlem, Izraeli Božímu, pokoj a slitování. (Ga 6,16)
- … že jste v té době opravdu byli [vy původem neobřezaní pohané] bez Krista, odloučeni od společenství Izraele, bez účasti na smlouvách Božího zaslíbení, bez naděje a bez Boha na světě. (Ef 2,12)
Ve Starém zákoně jsou svatí často přirovnáváni k ženě, jejíž manžel je Hospodin:
- Plesej, neplodná, která jsi nerodila, zvučně plesej a výskej, která ses v bolestech nesvíjela, protože synů osamělé bude více než synů provdané, praví Hospodin. (Iz 54,1)
Nebo:
- Navraťte se, odpadlí synové, je výrok Hospodinův, neboť já jsem váš manžel. Přijmu vás, po jednom z města, po dvou z čeledi, a uvedu vás na Sijón [vykoupím vás]. (Jr 3,14)
Nový zákon nazývá Boží vyvolené nevěstou Ježíše Krista. Nadto i vztah mezi mužem a ženou je přirovnáván ke vztahu mezi Kristem a církví. Duchovní nevěra je v celém Písmu zobrazována tělesnou nevěrou. Žena zde představuje jednu nedělitelnou skupinu věřících. Abraham je přece duchovní otec všech věřících v Kristu, v kterékoliv době:
- To proto, aby požehnání dané Abrahamovi dostaly v Ježíši Kristu i pohanské národy, abychom zaslíbeného Ducha přijali skrze víru. (Ga 3,14)
- Slib byl dán Abrahamovi a ‚jeho potomku‘; nemluví se o potomcích, nýbrž o potomku: je jím Kristus. (Ga 3,16)
Žena je oděná sluncem, s měsícem pod nohama a s korunou dvanácti hvězd kolem hlavy. Tato symbolika má několik interpretací. Přikláním se nedogmaticky k této:
- Měl pak ještě jiný sen a vypravoval jej svým bratrům: „Měl jsem opět sen: Klanělo se mi slunce, měsíc a jedenáct hvězd“ [dvanáctá hvězda byl sám Josef]. To vyprávěl otci a bratrům. Otec ho okřikl: „Jaký žes to měl sen? Že i já, tvá matka a tvoji bratři přijdeme, abychom se před tebou skláněli k zemi?“ (Gn 37,9–10)
Ježíš Kristus se v těle narodil z židovské panny. Věřím, že z celého Božího Izraele, jenž zahrnuje jak židy, tak pohany všech historických dob, jsou Židé ti nejreprezentativnější.
Kdo je ženino dítě, semeno?
Bezpochyby je jejím semenem Ježíš Kristus, který má železnou berlou pást všechny národy. To už bylo prorokováno v Žalmech:
- Požádej, a národy ti předám do dědictví, v trvalé vlastnictví i dálavy země. Rozdrtíš je železnou holí, rozbiješ je jak nádobu z hlíny. (Ž 2,8–9)
Jen jeden potvrzující verš z Nového zákona:
- Když se však naplnil stanovený čas, poslal Bůh svého Syna, narozeného z ženy, podrobeného zákonu, aby vykoupil ty, kteří jsou zákonu podrobeni, tak abychom byli přijati za syny. (Ga 4,4–5)
Dítě je Ježíš Kristus a dokazuje to i skutečnost, že bylo přeneseno k Bohu a Jeho trůnu.
Kdo je drak?
Je to satan. Koruny na jeho sedmi hlavách symbolizují, že vládne světu.
- I vy jste byli mrtvi pro své viny a hříchy, v nichž jste dříve žili podle běhu tohoto světa, poslušni vládce nadzemských mocí, ducha, působícího dosud v těch, kteří vzdorují Bohu. (Ef 2,1–2)
- Nevedeme svůj boj proti lidským nepřátelům, ale proti mocnostem, silám a všemu, co ovládá tento věk tmy, proti nadzemským duchům zla. (Ef 6,12)
Deset rohů naznačuje satanovu ničivou moc. Satan byl vykázán z nebe na zem v duchovní bitvě s archandělem Michaelem a jeho andělskými vojsky, když Pán Ježíš Kristus umíral na kříži za hříchy celého Božího Izraele. Tehdy sváděl tu nejbolestnější duchovní bitvu:
- A strhla se bitva na nebi: Michael a jeho andělé se utkali s drakem. Drak i jeho andělé bojovali, ale nezvítězili, a nebylo již pro ně místa v nebi. A veliký drak, ten dávný had, zvaný ďábel a satan, který sváděl celý svět, byl svržen na zem a s ním i jeho andělé. (Zj 12,7–9)
Společně se satanem byla na zem svržena i třetina padlých andělských bytostí, velké množství démonů. Tehdy byl satan také spoután, aby již nemohl svádět a žalovat na Boží vyvolené, aby brány pekel nepřemohly Kristovu církev, Boží chrám.
- Tu jsem viděl, jak z nebe sestupuje anděl, který má v ruce klíč od propasti a veliký řetěz. Zmocnil se draka, toho dávného hada, toho ďábla a satana, na tisíc let jej spoutal, uvrhl do propasti, uzamkl ji a zapečetil, aby již nemohl klamat národy, dokud se nedovrší těch tisíc let. … (Zj 20,1–3)
Satan se od Adamova pádu snaží mermomocí udržet své výsostné postavení otrokáře. Nechce přijít o vládu nad zotročeným Adamovým potomstvem.
První prohru, vedoucí k jeho neodvratné smrti, utrpěl Kristovým křížem. Byl mu zamezen přístup do nebe, byl stržen na zem. Snažil se právě narozené dítě, Ježíše Krista, pohltit. Nepodařilo se mu to. Snaží se pohltit potomstvo ženy, celý Boží Izrael, totiž všechny v Kristu. Nedaří se mu to, protože je svázán za tím zvláštním účelem, aby nemohl klamat národy a ani na ně nemohl žalovat. Církev uprchla na poušť světa, kde úplně chybí duchovní strava. Přesto se o ni Bůh stará a živí ji Kristem po tisíc dvě stě šedesát dní, 42 měsíců nebo tři a půl roku (viz 1 Kr 17; Lk 4,25; Jk 5,17; Zj 11,3; Zj 13,5). To je éra tisíce let, je to éra církve, éra dvou svědků, kteří představují církev, je to éra draka svrženého na zem. Ačkoliv je církev – Izrael Boží – pronásledována satanem a jeho zotročenými dětmi, nikdy nebude přemožena, protože na poušti světa má Bohem připravené útočiště, Ježíše Krista, kterého jí a pije.
- Kdo jí mé tělo a pije mou krev, má život věčný a já ho vzkřísím v poslední den. (J 6,54)
Starozákonní Izrael se Kristem živil v podstatě stejným způsobem jako dnešní Boží Izrael – církev:
- …a pili [židé na poušti] týž duchovní nápoj; pili totiž z duchovní skály, která je doprovázela, a tou skálou byl Kristus. (1 K 10,4)
Druhou, konečnou, smrtelnou prohru satan utrpí při druhém příchodu Pána Ježíše Krista. Tehdy bude drak jako anděl smrti vhozen do ohnivého jezera.
Satan drtí ženině semenu, Ježíši Kristu, patu(pronásledování Božího Izraele, chrámu, církve, Kristova těla)
Satan maří Boží plán spásy napříč celou historii lidstva. Boží plán v historii je tento:
- Že podle svého plánu, až se naplní čas, přivede všechno na nebi i na zemi k jednotě v Kristu. (Ef 1,10)
Podívejme se nyní na satanovy akce, které jsou tak barvitě shrnuty a vykresleny apokalyptickým jazykem ve Zjevení 12. Sledujme, jak se satan po celou historii lidstva snaží přeseknout rodovou větev, jejímž posledním výhonkem má být Spasitel světa, Pán Ježíš Kristus.
1. Boží dekret, vyhlášení konfliktu
- Mezi tebe a ženu položím nepřátelství, i mezi símě tvé a símě její. Ono ti rozdrtí hlavu a ty jemu rozdrtíš patu. (Gn 3,15)
Úžasné proroctví, hned na počátku Písma. Zde poprvé čteme o Pánu Ježíši Kristu. Dovídáme se, že ženino semeno, Ježíš Kristus, potažmo Jeho tělo, církev, Izrael Boží, bude drcen na patě, bude procházet soužením, přesto nepodlehne žádnému smrtelnému zranění hlavy. Naopak, je to právě satan, kdo bude smrtelně zraněn na hlavě. Toto nepřátelství není jen mezi satanem a Kristem, ale i mezi těmi, kdo patří satanu a těmi, kdo patří Kristu. Je to nepřátelství mezi démony a dětmi toho Zlého tj. světem na jedné straně; a Božími anděly a dětmi Božími, tj. Izraelem Božím, církví na straně druhé.
- Nenávidí-li vás svět, vězte, že mě nenáviděl dříve než vás. (J 15,18)
2. Od Šéta k Noemovi
Adam a Eva měli syny Kaina a Ábela.
- Po jisté době přinesl Kain Hospodinu obětní dar z plodin země. Také Ábel přinesl oběť ze svých prvorozených ovcí a z jejich tuku. I shlédl Hospodin na Ábela a na jeho obětní dar, na Kaina však a na jeho obětní dar neshlédl. Proto Kain vzplanul velikým hněvem a zesinal v tváři. (Gn 4,3–5)
- I promluvil Kain ke svému bratru Ábelovi… Když byli na poli, povstal Kain proti svému bratru Ábelovi a zabil jej. (Gn 4,8)
Jan potvrzuje, že Kain patřil ďáblu, že byl jeho poslušným otrokem a konal vůli svého otce, toho Zlého. Jinak ani nemohl, stejně jako dnešní svět, který leží v tom Zlém.
- Ne jako Kain, který byl z ďábla a zabil svého bratra. A proč ho zabil? Protože jeho vlastní skutky byly zlé, kdežto bratrovy spravedlivé. (1 J 3,12)
Rodová větev ke Kristu byla přeťata. Satan úspěšně drtí patu ženinu semeni. Nastupuje Boží záchranná akce:
- I poznal opět Adam svou ženu a ta porodila syna a dala mu jméno Šét (to je Do klína vložený). Řekla: „Bůh mi vložil do klína jiného potomka místo Ábela, kterého zabil Kain.“ (Gn 4,25)
Rodová větev byla naroubována, Boží práce na záchraně Jeho lidu mohla pokračovat. Satan se ovšem nevzdává, musí jakýmkoliv způsobem přehlodat rodovou větev, jež nese Bohem vyvolené geny až ke Spasiteli. Satan namlouvá Šétovým synům, aby se ženili s Kainovými dcerami. Šétovo potomstvo postupně propadá mravní zkáze. Zemi obývají jen zlí Kainovci a Šétovci:
- I viděl Hospodin, jak se na zemi rozmnožila zlovůle člověka a že každý výtvor jeho mysli i srdce je v každé chvíli jen zlý. Litoval, že na zemi učinil člověka, a trápil se ve svém srdci. Řekl: „Člověka, kterého jsem stvořil, smetu z povrchu země, člověka i zvířata, plazy i nebeské ptactvo, neboť lituji, že jsem je učinil.“ (Gn 6,5–7)
Satan slaví další zdánlivé vítězství, drtí Kristovu patu. Ještě však Boží dítě nepozřel. Bůh má ale jednu genetickou skulinu, kterou se protáhnou jeho vyvolené geny až ke Kristu:
- Ale Noe našel u Hospodina milost. (Gn 6,8)
Všichni potomci Kaina v potopě zahynuli. Všichni zkažení potomci Šéta zahynuli, kromě Noema, jeho manželky a třech synů, Šéma, Cháma a Jefeta se snachami. Rodová větev se prodrala satanovými útoky a větví se dál.
3. Od Noema k Abrahamovi, Izákovi a Jákobovi
Potomci Noema a jeho třech synů nebyli moudřejší než předpotopní lidé. Lidé se rozmáhali ve zkaženosti. Stavěli babylonskou věž, sjednocovali se proti Bohu. Proto byli Bohem rozprášeni po celé zemi zmatením jazyků, a nepomohlo to. Satan stojí před ženou a zase se snaží pozřít její dítě. Bůh však má další, jednu jedinou genetickou skulinu, kterou se protáhne Spasitelův rodový výhonek jako nitka uchem jehly. Je to Abraham a Sára. Satan zase slaví krátké vítězství, zase drtí Božímu semeni patu, protože Abraham je už starý a Sára neplodná. Bůh je ale s Abrahamem. Abraham věřil. Všichni, kdo mají abrahamovskou víru, jsou dětmi zaslíbení a patří do Božího Izraele:
- On uvěřil a měl naději, kde už naděje nebylo; tím se stal ‚otcem mnohých národů‘ podle slova: ‚tak četné bude tvé potomstvo‘. Neochabl ve víře, i když pomyslil na své již neplodné tělo – vždyť mu bylo asi sto let – i na to, že Sára již nemůže mít dítě. (Ř 4,18–19)
Božím nadpřirozeným zásahem se narodil Izák. A tak byl satan a drak zase poražen. Izák je nyní tou rodovou větví vinoucí se ke Kristu. Co se ale nestane? Bůh nařizuje Abrahamovi, aby svého syna Izáka obětoval. Abraham Boha uposlechne, a zase se tenoulinká větvička spásy chvěje a satan, ten drak a had se raduje. V poslední chvíli Bůh Abrahamovu ruku zadrží. Boží vítězství je umocněno Abrahamovou vírou. Zas a znovu si Bůh zajišťuje své budoucí vtělení do lidstva, aby, jako člověk, z něj zachránil svoje vyvolené, a tím rozdrtil satanovi hlavu navždy. Izák si bere za manželku Rebeku. Problém! Je zapotřebí dalšího Božího nadpřirozeného zázraku, dalšího Božího „chirurgického“ zákroku do ženského lůna:
- Izák prosil Hospodina za svou ženu, protože byla neplodná. Hospodin jeho prosby přijal, a jeho žena Rebeka otěhotněla. (Gn 25,21)
To byl další Kristův smrtelný úder do ďáblovy dračí hlavy. Rebeka porodila Ezaua a Jákoba. Mezi bratry panovala strkanice již od početí a trvala po celý jejich život:
- Děti se však začaly v jejím těle strkat. Tu řekla: „Je-li tomu tak, co mě čeká?“ A šla se dotázat Hospodina. (Gn 25,22)
Bůh zaslíbil Jákoba, Ezaua odmítl. Jákob byl Boží vyvolený od založení světa, aby se stal jedním z praotců Ježíšova lidství:
- Zamiloval jsem si vás, praví Hospodin. Vy však se ptáte: ‚Kde je důkaz, že náš miluješ?‘ Což nebyl Ezau Jákobův bratr? je výrok Hospodinův. Jákoba jsem si zamiloval, Ezaua však nenávidím. Proto jsem obrátil v poušť jeho hory, jeho dědictví v step pro šakaly. (Mal 1,2–3)
Ezau a Jákob se rozešli. Staly se z nich dva národy. Jákob si byl dobře vědom svého úskočného podvodu, když s matkou Rebekou oklamal otce Izáka a vzal si od něj požehnání, které Izák mínil dát Ezauovi. Proto se Jákob bál Ezaua, aby jej při pozdějším setkání nezabil.
- Vytrhni mě prosím z ruky mého bratra, z ruky Ezaua, neboť se bojím, že přijde a pobije mě i matky s dětmi. (Gn 32,12) [B21]
Satan se zase chvilku radoval. Jaké by to bylo zdárné dílo, kdyby se mu podařilo, aby Ezau zahubil svého bratra, Bohem již přejmenovaného na Izrael, i s celým jeho potomstvem. Bůh je ale svrchovaný, nedovolí ďáblovi, aby přestřihl pupeční šňůru ke Spasiteli. Bůh je Pánem nad Ezauovým srdcem:
- Ezau se k němu [Jákobovi – Izraelovi] rozběhl a objal ho, padl mu kolem krku a políbil ho; oba zaplakali. (Gn 33,4)
Satan zase drtí patu ženinu semeni, které prochází neustálým soužením a zkouškami.
4. Od Jákoba k Židům na poušti
Opět, drak stojí před ženou a snaží se spolknout ženino dítě, jakmile se narodí. Židé na poušti odmítají Hospodina, zhotoví si zlatého býčka, a klaní se mu. Bůh je chce všechny vyhubit. Satan se musí radovat. Jenže, Mojžíš byl vytrvalý přímluvce:
- Hospodin dále Mojžíšovi řekl: „Viděl jsem tento lid, je to lid tvrdé šíje. Teď mě nech, ať proti nim vzplane můj hněv a skoncuji s nimi; z tebe však udělám veliký národ.“ Mojžíš však prosil Hospodina, svého Boha, o shovívavost: „Hospodine, proč plane tvůj hněv proti tvému lidu, který jsi vyvedl velikou silou a pevnou rukou z egyptské země? … Rozpomeň se na Abrahama, na Izáka a na Izraele, své služebníky, kterým jsi sám při sobě přísahal a vyhlásil: Rozmnožím vaše potomstvo jako nebeské hvězdy a celou tuto zemi, jak jsem řekl, dám vašemu potomstvu, aby ji navěky mělo v dědictví.“ A Hospodin se dal pohnout k lítosti nad zlem, o němž mluvil, že je dopustí na svůj lid. (Ex 32,9–14)
A tak byla rodová větev znovu zachráněna. Další utrpení, další zkouška, zase satan drtí ženinu semeni patu.
5. Od Židů na poušti ke králi Davidovi
Dějiny pádu a spásy pokračují. Bůh vyvolil z kmene Juda krále Davida. Spasitel Božího Izraele se má narodit z Davidova lůna:
- Hle, přicházejí dny, je výrok Hospodinův, kdy Davidovi vzbudím výhonek spravedlivý. Kralovat bude jako král a bude prozíravý a bude v zemi uplatňovat právo a spravedlnost. (Jr 23,5)
Drak se proto musí zbavit Davida, aby přerušil Bohem ustanovenou rodovou větev k Mesiášovi:
- Druhého dne se Saula zmocnil zlý duch od Boha a on uvnitř paláce běsnil jako posedlý [blouznil v prorockém vytržení – B21]. David hrál na citaru jako každý den. Saul měl v ruce kopí. Náhle Saul kopím mrštil. Řekl si: „Přibodnu Davida ke stěně.“ Ale David před ním dvakrát uhnul. Tu se Saul začal Davida bát, neboť s ním byl Hospodin, kdežto od Saula odstoupil. (1 S 18,10–12)
David unikl smrti dvakrát výlučně jen proto, že s ním byl Bůh. Vybavil jej totiž vynikajícími reflexy. Opět drak ženino dítě „nesežral“. „Pouze“ mu utrpením způsobil další poranění paty.
Ještě doplňující objasnění: Zlý duch nemůže přijít od Boha. Zlý duch je přece pod satanovou vládou. Verš 1 S 18,10 totiž potvrzuje naprostou Boží svrchovanost nad satanem, drakem, ďáblem. Přestože Hospodin byl s Davidem, dovolil drakovi, aby prostřednictvím zlého ducha ovládl Saulovy vražedné úmysly. Veškeré zlé satanovo jednání je pod Hospodinovou rukou, která vše naprosto kontroluje. Srovnejme následující dva verše, abychom ocenili, že vše je v Božích, ne ďáblových rukou:
- Hospodin znovu vzplanul proti Izraeli hněvem a podnítil Davida proti nim: „Jdi, sečti Izraele a Judu!“ (2 S 24,1)
Tatáž událost z jiného úhlu pohledu:
- Proti Izraeli povstal satan a podnítil Davida, aby sečetl Izraele. (1 Pa 21,1)
Vše, celá nepříjemná historie, se Bohu nemůže vymknout z ruky, protože dějiny pádu a záchrany jsou Jeho dopuštění…
6. Od krále Davida ke královně Atalje
Atalja byla dcera krále Achaba a královny Jezábel. Byla manželkou judského krále Jórama a měla syna Achazjáše, který byl zabit rukou Jehúa.
- Když Atalja, matka Achazjášova, viděla, že její syn zemřel, rozhodla se vyhubit všechno královské potomstvo. (2 Kr 11,1)
Znovu vidíme, jak se satan, drak, ďábel snaží stůj co stůj přerušit mesiášskou genetickou větev, jež má vyústit v Pána Ježíše Krista. Drak znovu pohořel. Zmohl se zase jen na drcení paty. Bylo to velmi bolestivé zranění, protože pobil všechny královské syny, ale jeden, ten Bohem vyvolený, byl zachráněn:
- Ale Jóšeba, dcera krále Jórama, sestra Achazjášova, vzala Jóaše, syna Achazjášova, a unesla ho zprostřed královských synů, kteří měli být usmrceni, a ukryla ho i jeho kojnou v pokojíku s lůžky. Skryli ho před Ataljou, takže nebyl usmrcen. (2 Kr 11,1–2)
Boží plány a prozřetelnost jsou neporazitelné. Jóaš byl tím jediným přežívajícím článkem k Mesiáši Kristu.
7. Od královny Atalji ke králi Achazovi
Spojenectví Izraele a Sýrie je namířeno proti Judovi, aby mohl být na trůn Judy dosazen cizí král. Cílem je vyhlazení Davidova domu.
- Vytáhneme proti Judovi, vyděsíme jej a dobudeme jej pro sebe a uděláme v něm králem Tabealova syna. (Iz 7,6)
Vyhlazení by znamenalo, že se Mesiáš nenarodí. Další kritický moment historie pádu a spasení je tu. Satan, ten drak, už zase dře patu ženinu semeni. Jenže Hospodin je naprosto svrchovaný, On je Alfa a Omega. Vše drží svou mocí:
- Toto praví Panovník Hospodin: „Nedojde k tomu a nestane se to. …“ (Iz 7,7)
Bůh vynáší dekret narození Mesiáše. Ať se drak pokouší sebevíc, Bůh vítězí ve svém Synu, Mesiáši, Ježíši Kristu, z domu Davidova:
- Hospodin promluvil znovu k Achazovi: „Vyžádej si znamení od Hospodina, svého Boha, buď dole z hlubin, nebo nahoře z výšin.“ Achaz odpověděl: „Nechci žádat a nebudu pokoušet Hospodina.“ I řekl Izajáš: „Slyšte, dome Davidův! Což je vám málo zkoušet trpělivost lidí, že chcete zkoušet i trpělivost mého Boha? Proto vám dá znamení sám Panovník: Hle, dívka počne a porodí syna a dá mu jméno Immanuel (to je S námi Bůh). (Iz 7,10–14)
8. Od krále Achaze k Ester
V 5. století před Kristem vládne král Achašveróš. Haman na něj přišel s něčím, co předčí i Norimberské zákony.
- Tu řekl Haman králi Achašveróšovi: „Je tu jakýsi lid, roztroušený a oddělený mezi národy po všech krajinách tvého království. Jejich zákony jsou odchylné od zákonů všech národů a zákony královskými se neřídí. Král z toho nemá žádný prospěch, když je trpí. Uzná-li král za vhodné, nechť dá písemný příkaz, aby byli zahubeni. Odvážím do rukou úředníků deset tisíc talentů stříbra, aby je uložili do královských pokladů.“ Král sňal z ruky svůj pečetní prsten a dal jej Agagovci Hamanovi, synu Hamedatovu, protivníkovi židů. Potom řekl král Hamanovi: „Je ti dáno to stříbro i ten lid; nalož s ním, jak uznáš za dobré.“ Třináctého dne prvního měsíce byli povoláni královští písaři a bylo zapsáno vše, co přikázal Haman královským satrapům a místodržitelům v jednotlivých krajinách a velmožům z jednotlivých národů, pro každou krajinu jejím písmem a pro každý národ jeho jazykem. Psalo se jménem krále Achašveróše a pečetilo se královým prstenem. Dopisy byly poslány po rychlých poslech do všech králových krajin, aby vyhladili, povraždili a zahubili všechny židy od mládence po starce, děti i ženy, v jednom dni, třináctého dne dvanáctého měsíce – to je měsíc adar; a kořist po nich aby si vzali jako lup. (Est 3,8–13)
To bylo satanovo, ďáblovo, drakovo „konečné řešení židovské otázky, konečné přeseknutí rodové větve k Mesiášovi“. Utrpení a zkoušky ženina semene neberou konce. Přesto, nejsou smrtelné. Satanovi, drakovi je dovoleno opět ranit jen patu Božího dítěte. Kniha Ester je napínavá jako detektivní román. Nakonec byl díky Ester, kterou Bůh mocně použil, na kůly pověšen Haman se svými deseti syny.
9. Od Ester k narození Mesiáše
Blížíme se k závěru historického dramatu. Ježíš Kristus se narodil z panny Marie v Betlémě. Drak se ho snažil zabít, jakmile se narodí. Použil svého otroka Heroda. Ten se snažil od mudrců vyzvědět, kde dítě je, aby se mu šel „poklonit“. Chtěl jej samozřejmě zabít. To byla dračí touha, ale Bůh ve své absolutní prozřetelnosti znovu zasáhl a mudrce varoval:
- Potom, na pokyn ve snu, aby se nevraceli k Herodovi, jinudy odcestovali do své země. (Mt 2,12)
Potom Bůh uschoval Boží dítě, Ježíše Krista v Egyptě:
- Když odešli, hle, anděl Hospodinův se ukázal Josefovi ve snu a řekl: „Vstaň, vezmi dítě i jeho matku, uprchni do Egypta a buď tam, dokud ti neřeknu; neboť Herodes bude hledat dítě, aby je zahubil.“ (Mt 2,13)
Satanův vztek se vybil na neviňátkách. Tak nekompromisně drak usiluje o usmrceníKrista a potažmo každého, kdo je v něm uschován, kdo je součástí jeho těla.
Když Herodes poznal, že ho mudrci oklamali, rozlítil se a dal povraždit všechny chlapce v Betlémě a v celém okolí ve stáří do dvou let, podle času, který vyzvěděl od mudrců. (Mt 2,16)
Závěr
Narození Ježíše Krista a jeho ukřižování za hříchy Božího lidu způsobilo smrtelnou, drtivou ránu dračí hlavy. Archanděl Michael svrhl spoutaného satana a jeho démony z nebe do propasti, což je tento svět. Boží lid však nemůže svést, nemůže ani na něj žalovat. Brány pekel nepřemohou Kristovu církev, protože ta má občanství v nebesích.
- Proto jásejte, nebesa a všichni, kdo v nich přebýváte! Běda však zemi i moři, neboť sestoupil k vám ďábel, plný zlosti, protože ví, jak málo času mu zbývá. (Zj 12,12)
Běda všem náboženstvím a filozofiím světa – běda zemi! Běda všem národům, a jejich politicko-ekonomickým systémům, které nestaví na Kristu – běda moři!
– pst –
(inspirace: William Hendriksen)